Discipliner

En del av disciplinerna nedan beskrivna är direkt lånade från vampyrkrönikan Dead River Company. Vill du lajva mer vampyr? Kolla in DRC:s flik under GALF:s hemsida!

Animalism

  • Beckoning
    Vampyren har förmågan att kommunicera med djur. hen kan kalla till sig djur och få dem att tjäna hen, till exempel att undersöka främmande områden i förväg eller spionera åt vampyren.  Djuret hen kallar på måste rimligtvis kunna existera i det aktuella området för att kraften ska ha effekt. Vampyren kan alltså inte kalla till sig en tiger i centrala Nordstan.

System: Om spelaren vill spionera på ett samtal bakom stängda dörrar eller utom hörhåll ska hen imitera lätet av det djur hen vill skicka in för att spionera i 10 sekunder (om råttor, börjar hen pipa och tjattra, om en kråka börjar hen kraxa, etc). Efter detta tar hen kontakt med en av mötets deltagare inom tio minuter efter att samtalet avslutats, säger “Animalism 1” och frågar vad samtalet handlade om. Motståndaren ska då i generella termer beskriva detta; som vem som verkade leda samtalet, sinnesstämningen, eventuella ord som upprepas flera gånger och liknande.

  • • Quell the Beast
    Vampyren har en överlägsen insikt i hur Besten fungerar och kan påtvinga sin vilja på svagare individer för att tygla dem i deras vildaste tillstånd.

System: Spelaren utför en mental duell med den person hen vill lugna ned. Spelaren som kraften används på måste vara i eller nära frenzy och ha fysisk kontakt med den agerande spelaren. Om den agerande spelaren vinner duellen så spelar hen på att hen ”pratar ner” förloraren tills denna sakta släpper sin ilska och snarast blir apatisk och viljelös i ungefär tio minuter efter att kraften använts. Detta är inte ett behagligt tillstånd att uppleva. Vid förlust för den agerande spelaren i mentalduellen händer ingenting. Denna kraft fungerar även på människor och djur oavsett deras sinnestillstånd, och kräver då ingen mentalduell. 

  • •• Drawing out the Beast
    Vampyren har vid den här nivån en sådan förståelse för Bestens natur att hen kan tvinga sin Best på någon annan. Vid ett tillfälle då vampyren riskerar att överväldigas av ilska kan hen välja ut ett offer och via ögonkontakt tvinga denne att känna den vrede hen själv skulle ha känt.

System: Spelaren måste vara i eller väldigt nära frenzy för att använda denna kraft. Hen sliter då tag i en annan person, stirrar hen vildt i ögonen och utför en mentalduell. Om hen vinner så förs hens Bests ilska över till den andra spelaren som omedelbart faller i frenzy. Eftersom det är en onaturlig frenzy så beter sig offret i denna situation mer som den agerande spelaren i sitt kroppsspråk, handlingar och till och med sätt att tala så länge som raseriet pågår. Om den agerande spelaren misslyckas med duellen så slår effekten tillbaka och hen faller själv i frenzy. Denna kraft fungerar även på människor och djur, och kräver då ingen mentalduell. 

____________________________

Auspex

Notera att Auspex är en passiv disciplin och behöver inte aktiveras.

  • Aura Perception
    Den här kraften ger vampyren förmågan att se och uppleva sådant som andra inte kan. På den här nivån kan hen läsa andra kindreds auror, den själsliga gloria som omger alla levande varelser i olika former och styrkor. Färgen på auran är ett helt spektrum och genom att observera skiftningarna i en annan persons aura kan vampyren avgöra vilken färg som lyser igenom starkast och därmed indikerar personens aktuella sinnesstämning.

System: Ingen mentalduell behövs. Spelaren säger ”Auspex Humör” till en annan spelare och denna måste då berätta vilken känsla som för stunden är den mest dominerande hos hens karaktär, som att hen till exempel är ledsen, glad, arg etcetera.

Denna nivå låter även spelaren se personer som döljer sig med Obfuscate 1 ifall dessa rör på sig. Illusioner från chimerstry 1 kommer genast att märkas och ses igenom.

  • • Telepathy
    Vampyren kan skapa en mental länk med andra och projicera sitt medvetande in i dödliga varelser, höra deras tankar och även återge egna bilder och tankar in i offrets sinne. Ställd mot odöda motståndare är kraften mera begränsad men den kan ändå läsa av sanningar och lögner.

System: Utförs på en karaktär efter att en scen eller ett samtal avslutats. En mentallduell krävs. Om den agerande spelaren vinner så måste offret avslöja om hen varit helt sanningsenlig under samtalet som precis utspelats genom att signalera antingen med en tumme upp (sanning) eller en tumme ner (lögn). Kraften utförs endast en gång i koppling till scenen.

Denna nivå låter även spelaren se personer som döljer sig med Obfuscate 2 ifall dessa rör på sig, och personer som döljer sig med Obfuscate 1 vare sig de rör sig eller ej. Illusioner från chimerstry 1 och 2 kommer genast att märkas och ses igenom.

  • •• Soulsight
    På den här nivån har vampyren en sådan förståelse för skiftningarna som löper genom andras auror att hen kan tolka dem med en mycket högre grad av insikt än på den första nivån.

System: Efter att spelaren har använt Auspex 1 och fått reda på en annan karaktärs humör så kan hen, med Auspex 3, ställa följdfrågan ”Varför?”. Den utsatta spelaren måste då berätta varför hens karaktär befinner i den specifika sinnesstämningen, till exempel ”Jag är arg eftersom mina klanfränder är idioter och vägrar acceptera att jag vet vad som är bäst för klanen”.

Denna nivå låter även spelaren se personer som döljer sig med Obfuscate 3 ifall dessa rör på sig, och personer som döljer sig med Obfuscate 1 och 2 vare sig de rör sig eller ej. Illusioner från chimerstry 1 till 3  kommer genast att märkas och ses igenom.

____________________________

Celerity

Disciplinen tillåter vampyren att röra sig med övernaturlig snabbhet, ibland till och med snabbare än vad ögat kan uppfatta. Kraften används både offensivt och defensivt eftersom den ger vampyren förmågan att antingen slå till kvickt som en orm men också fly undan en hotande fara.

System: Om spelaren befinner sig i en situation där hen snabbt måste ta sig därifrån utropar hen “Celerity” följt av nivån så alla i rummet hör. När detta sker måste alla spelare omedelbart stå stilla. För varje nivå måste spelarna stå stilla i fem sekunder (alltså nivå 1; fem sekunder, nivå 2; tio sekunder, nivå 3; 20).

Om till exempel Kim står omringad av tre stycken spelare som hotar att misshandla henom så ropar han ut “Celerity 1” och får då fem sekunder på sig att fly iväg. Skulle någon av spelarna själva ha Celerity 1 behöver de inte stå stilla utan kan agera mot Kim i vanlig takt om de vill. Skulle någon av spelarna ha Celerity på en lägre nivå än Kim är tar differensen bort mängden väntetid. Alltså, om Kim har 3 i Celerity och Fatima har 2 behöver Fatima bara vänta i tio sekunder innan hen agerar mot Kim. För varje nytt rum som Kim springer in i måste han utropa disciplinen och nivån igen.

Offensivt fungerar Celerity som Potence, med två plus i Modifieringsvärde per nivå.

  • Spelarens Modifikationsvärde höjs med två och hen får 5 sekunders försprång
    •• Spelarens Modifikationsvärde höjs med fyra och hen får 10 sekunders försprång
    ••• Spelarens Modifikationsvärde höjs med sex och hen får 20 sekunders försprång

______________________________

Chimerstry 

Den här kraften kräver inte en mentalduell för att användas, men kan ses igenom med Auspex, för varje nivå av Auspex spelaren har kan hen se igenom samma nivå av Chimerstry. Alla illusioner gjorda av Chimerstry ser verkliga ut men om en rosa elefant dyker upp framför dig så kanske du börjar tvivla på dina sinnen.

  • Ignis Fatuus

System: Spelaren går upp och säger “Ignis fatuus", följande med en beskrivning hur antingen personens hörsel, syn, lukt eller smak påverkas. Effekten varar i minst 20 sekunder men kan vara längre om den drabbade bestämmer sig att det gör bra spel.

Lukt: Den drabbade känner en doft som spelaren med Chimestry beskriver.

Syn: Den drabbade ser en statisk bild som spelaren med Chimestry beskriver. Bilden kan inte röra på sig och går inte att interagera med.

Hörsel: Den drabbade hör ett repeterande ljud som spelaren med Chimestry beskriver.

Smak: Den drabbade känner en smak i munnen som spelaren med Chimestry beskriver.

  • Fata morgana

System: Vampyren kan nu istället för att endast påverka ett av den drabbades sinne påverka alla fyra. Denna nivå av Chimestry kräver ögonkontakt. Spelaren som använder kraften ska tydligt säga “Fata morgana” följt av en beskrivning på hur den drabbades sinnen blir påverkad. Illusionen kommer sakta försvinna under en timme. Ju mer realistisk illusionen är, desto längre kommer den drabbade bli påverkad av effekten. Malplacerade illusioner kommer den drabbade lättare kunna se igenom, vilket leder till att effekten slutar tidigare.

  • •• Apparition

System: Vampyren kan nu använda sina krafter mot en grupp. Spelaren lyfter högt upp vänster arm med en knuten näve och säger högt och tydligt “Apparition”. Alla karaktärer inom hörhåll utan får effekten av Fata Morgana på sig och måste stanna upp för att lyssna på spelarens beskrivning.

______________________________

Dementation

  • Passion
    Den här kraften låter vampyren manipulera offrets känslor och får dem att flamma upp i ett febrigt inferno. Glädje blir till fnittrande eufori, nedstämdhet blir en fruktansvärd, svart sorg och irritation kan eskalera och urarta i våldsamt raseri, eller till och med en frenzy.

System: Spelaren som vill använda kraften riktar sig mot en specifik person som är nära nog att uppfatta hur spelaren säger ”Dementation 1” med låg röst. Den drabbade spelaren måste då agera som att hens rådande sinnestämning vrids upp till max. Kraften är scenbunden, varefter den sakta klingar av. Kraften kan bara påverka en person i taget.

  • • Confusion
    Vampyren har förmågan att grumla sitt offers sinne bara genom att ta ögonkontakt och föra ett samtal. Offret tappar all tidsuppfattning och förlorar för stunden de flesta av sina minnen, och kommer mest att vandra runt planlöst tills dess att disciplinens effekt avtar. Offret kan ofta låta sig bli "hjälpt" i detta tillstånd och denna medgörlighet kan leda till ett blodigt öde.

System: En mentalduell utspelas mellan de två parterna och om den utsatta spelaren förlorar drabbas hen av kraften. Den agerande spelaren måste ha ögonkontakt med måltavlan och kunna tilltala hen tillräckligt länge för att uppnå den hypnotiserande effekten. Kraftens effekt avtar efter en scen eller så länge som det ger spel. På mänskliga karaktärer håller effekten längre.

  • •• Total Insanity
    Denna fruktansvärda kraft låter vampyren dra fram galenskap från de djupaste avgrunderna av sitt offers sinne och fokusera det till en överväldigande våg av sinnessjukdom. Denna kraft har drivit otaliga offer, både dödliga och odödliga, in i ett psykotiskt tillstånd där de överger allt förnuft och högre tänkande. Offret plågas av synvillor föreställande undermedvetna demoner och försöker ofta antingen fly eller bekämpa dessa hemligheter från deras förflutna.

System: En mentalduell utspelas mellan de två parterna och om den utsatta spelaren förlorar drabbas hen av kraften och ska uppsöka en spelledare så snart som tillfälle ges.

__________________________

Fortitude

Denna kraft ökar vampyrens fysiska och mentala tålighet, hens kropp blir tuffare att skada och deras sinne blir svårare att penetrera av andra vampyrers mentala krafter.

System: den här kraften är en passiv och är alltid igång. För varje nivå av Fortitude så kommer spelaren kunna räkna bort två poäng av skada i strid, med undantag för aggreverad skada. I högre nivåer kommer spelaren även få en bonus till sitt mentalvärde när det kommer till att försvara sig i mentaldueller.

  • Spelaren kan räkna bort två skada per runda under en strid.
  • Spelaren kan räkna bort fyra skada per runda under en strid. Spelarens mentalvärde räknas som ett poäng högre när hen försvarar under en mentalduell.
  • • • Spelaren kan räkna bort sex skada per runda under en strid.

Spelaren mentalvärde räknas som ett poäng högre när hen försvarar under en mentalduell.

_____________________

Obfuscate

Denna skrämmande kraft ger vampyren förmågan att gömma sig öppet genom att förtränga sin närvaro för att göra dem helt osynliga för både människor och vampyrer.

System: Spelaren tar upp ett finger över axeln för varje nivå av obfuscate. Under tiden som spelaren har uppe handen över axeln så kommer hen att ses som osynlig av alla andra spelare.

  • Cloak of shadows

Vampyren har förmågan att smälta in i omgivningen så länge hen inte är i synhåll när förmågan aktiveras.

System: När spelaren är ur synhåll så kan hen ta upp ett finger över axeln. Spelaren kan sedan gå runt bland andra spelare som om hen var osynlig. Notera att spelare med Auspex 1 bara kan se någon i obfuscate 1 om de rör sig men att högre nivåer av Auspex kan se igenom Obfuscate 1 helt.

  • •  Concealed presence

Vampyren har nu förmågan att försvinna från folks synhåll utan att behöva gömma sig i förhand, vampyren har även förmågan att gömma föremål som hen håller i.

System:
Unseen presence: Spelaren håller upp två fingrar över axeln och blir osynlig även om andra har spelaren i direkt synhåll, de som iakttar spelaren försvinna kommer att glömma bort att spelaren vad där överhuvudtaget om det har ett mentalvärde under 5.

Conceal: Spelaren lindar ett blått band om ett föremål hen håller i handen, under tiden spelaren håller i föremålet med bandet lindat runt så kommer föremålet vara osynligt för alla andra.

Om föremålet lämnar spelarens hand eller används för en attack så kommer föremålet bli synligt igen.

Unseen presence kan bli sedd av karaktärer med Auspex 2 om spelaren rör på sig. Unseen presence kan bli sedd av karaktärer med Auspex 3 även om de står helt still.

Auspex 2 kan se Conceal om det som spelaren gömmer är stort, exempelvis ett svärd eller en kofot. Mindre objekt som pistoler eller knivar kommer bara att kunna ses av en karaktär med Auspex 3.

  • • •  Cloak of the gathering

Vampyren får förmågan att dölja fler än sig själv från andra vampyrers sinnen. Den som dras in i cloak of the gathering förblir osynliga så länge de är i fysisk kontakt med spelaren som har förmågan.

System: Spelaren håller upp tre fingrar över axeln och tar tag i axeln på en annan person som spelaren vill försvinna med. Personen som är med i cloak of the gathering måste hålla upp två fingrar över axeln och har effekten av Unseen presence så länge de är i fysisk kontakt med den som har obfuscate 3 aktiverad. Karaktärer med Auspex 3 kan bara se någon med obfuscate 3 om de rör på sig.

_____________________

Potence

Disciplinen Potence är den kraft som gett upphov till myterna om en vampyrs övermänskliga styrka. Närhelst du hör tala om en vampyr som kastat en bil eller slagit en stark dörr till flisor med ett slag så är det troligtvis en vampyr med Potence det handlar om. Alla vampyrer är av naturen starkare än någon människa, oavsett deras fysiska storlek eller byggnad, men Potence ger en extra nivå av råstyrka som man helst inte vill möta i öppen strid.

System: Om spelaren riktar ett slag eller knuff mot en annan karaktär och samtidigt säger “Potence” så ska motståndaren agera som att slaget har en extra kraft bakom sig. hen som blir utsatt för Potence agerar på det oavsett om hen har likvärdig eller mer Potence. Potence gör inte karaktären tyngre och svårare att välta. Med Potence så kan utövaren även greppa en annan karaktär och hindra denna från att komma loss ens med en freescape (exempelvis Celerity eller Obfuscate). Genom att ta ett grepp i motståndaren och säga “Potence” och sin nivå så kan inte motståndaren komma loss såvida hen inte har lika mycket eller mera Potence för att bryta greppet alternativt att hen väljer att gå in i attackfas (Brawl räcker inte), varefter vanliga stridsregler gäller. Motståndaren kan också göra sig fri genom att skrämma spelaren med Dread Gaze.

  • Spelarens Modifieringsvärde höjs med 2
    •• Spelarens Modifieringsvärde höjs med 4
    ••• Spelarens Modifieringsvärde höjs med 6

___________________________________________

Presence

  • Awe / Dread Gaze

Awe
Vampyren använder sig av disciplinen för att bli mer övertygande. Oavsett vilken känsla eller intryck som den besläktade vill förmedla så förstärks detta av Awe och blir mer övertygande. Vare sig vampyren beter sig förföriskt, hotfullt, charmerande, sorgesamt, dominerande eller inspirerande så är det svårare att motstå effekten och se det som ett intryck med en genuin tyngd bakom sig. Anekdoter blir lite mer intressanta, flörtande får en bättre effekt, lögner blir lite mer trovärdiga och argument för en viss sak verkar bättre formulerade. Det är svårt att säga emot en vampyr som använder sig av denna kraft och ännu svårare att upptäcka att en har påverkats av den då den är mycket subtil. Den används främst för att tippa en vågskål till sin egen fördel, då den inte kan ändra på fasthållna åsikter.

System: Inga värden behöver jämföras. Spelaren markerar att kraften aktiveras genom att höja en knuten näve i axelhöjd med handflatan vänd framåt medan hen pratar. Den som hör hens ord, eller uppfattar intrycket spelaren vill ge (charmant, skrämmande, vänligt, etc) måste agera som att de verkar extra övertygande. Awe kan inte tvinga någon att ändra en fast uppfattning om något, men den kommer få den som utsätts att tänka en extra gång och kanske bestämma sig i frågor som hen ännu funderat över. Denna kraft påverkar alla i närheten oavsett blood potency eller mentalvärde.

 Dread Gaze
Vampyrens låter sin monstruösa natur och best skina igenom den tunna hinna av mänsklighet som vanligtvis döljer den och synen är förfärlig. Fruktan och avsky greppar tag i alla i närheten, och främst den som vampyren riktar sig mot. Kringstående ryggar undan och kanske till och med flyr i panik. Om den riktas mot en person som håller fast vampyren släpper offret sitt grepp.

System: Inga värden behöver jämföras. Spelaren tar ögonkontakt med offret och säger “Dread gaze” varpå hen blottar tänderna och väser i ett hotfullt utfall. Den andra parten måste då backa omedelbart. Hur starkt en drabbad karaktär reagerar är upp till spelaren att bedöma utifrån sin karaktärs personlighet, men kraften kommer alltid att resultera i en plötslig smäll av rädsla och motvilja. Denna reaktion klingar av efter ett par minuter och kan resultera i blandade känslor hos offret. Vare sig dessa är ilska eller rädsla så finns det nu en viss oro hos den drabbade och hen kommer att tänka efter en extra gång innan hen agerar mot vampyren under resten av natten. Denna kraft påverkar alla i närheten oavsett blood potency eller mentalvärde, även om dessa inte alls drabbas lika starkt som den kraften riktas mot. Den kan inte användas mer än en gång per natt med full effekt, per karaktär som den riktas mot. Efter detta kommer dread gaze att resultera i obehag men inte i samma explosiva rädsla. Det går inte att besvara en dread gaze med en egen dread gaze.

  • • Entrancement
    Vampyren använder sig av disciplinen för att skapa en omedelbar tillgivenhet och i vissa fall även kärlek. Det blir otroligt svårt att säga nej till vampyren och den drabbade kommer inte heller vilja agera på ett sådant sätt att det skadar vampyren i fråga. Den drabbade behåller allt fritt tänkande men vill självmant behaga vampyren som hen nu ser upp till. Kraftens baksida är att den kan ge upphov till stark svartsjuka hos den drabbade om vampyren skulle ägna mer uppmärksamhet eller ömhet åt någon annan än hen. När disciplinens effekter avtar lämnas den drabbade förvirrad med blandade känslor, och risken finns att hen börjar känna sig negativt inställd mot vampyren istället.

System: Spelaren säger “Entrancement” följt av sitt Mentalvärde. Vinner spelaren mentalduellen upplever offret plötsligt en intensiv tillgivenhet gentemot spelaren, vilket kan yttra sig i allt från en lätt förälskelse till obehagligt klängigt överbeskydd. Disciplinens effekt varar i en vecka. Det är upp till var och en att bestämma hur deras karaktärer reagerar på ”förälskelsen”, och dess avklingande.

  • •• Majesty (MD)
    Vampyren använder sig av disciplinen för att öka sin övernaturliga utstrålning tusenfalt. Det attraktiva framstår som fullständigt gudomligt i åskådarens ögon; det oattraktiva blir helvetiskt skrämmande och demoniskt. Majesty fyller alla som faller under kraftens effekt med total respekt, tillgivenhet, rädsla eller alla känslor på samma gång. Svagare sinnen överväldigas fullständigt och känner sig redo att lyda vampyrens minsta befallning, och även de med starka sinnen finner det svårt att gå emot vampyren. Att höja röst eller hand mot hen blir i princip omöjligt.

System: Spelaren står upp med armarna utsträckta i en 45 graders vinkel från kroppen med öppna handflator utåt och utropar, högt och tydligt, “Majesty”, följt av sitt mentalvärde. De i rummet som har lägre mentalvärde faller ihop framför den agerande spelaren, antingen i dyrkan eller fruktan, och kan inte göra något mot hen så länge som kraften är aktiverad.

_______________________

Protean

  • Feral Claws
    Vampyren kan, när hen önskar, låta fruktansvärda klor växa fram ur sina fingrar. Dessa klor är oerhört vassa och hårda, och kan klösa djupa sår i både sten och metall. De kan med lätthet riva en människa i stycken. Dessa är ett av de farligaste vapen som finns i vampyrvärlden och en av de få saker som kan göra riktig skada på en annan vampyr, men är även effektiva mot många andra övernaturliga varelser.

System: Spelaren kröker sina fingrar till klor och säger “Protean 1”. Klor lägger till 3 poäng till spelarens Modifieringsvärde när kraften är aktiverad, och hela attacksumman räknas som aggreverad skada.

  • • Earth Meld
    Med denna kraft kan en vampyr låta sin kropp bokstavligt talat bli ett med jorden. Vampyrens fysiska form löses upp, sjunker ihop och blir till jord och hen kan stanna i denna form så länge hen vill tills dess att hungern driver upp hen. Medan hen är ett med jorden kan hen inte grävas upp, eller skadas; hen är skyddad från solens strålar. Skulle jorden störas för mycket så tvingas vampyren dock att återta fast form.

System: Spelaren lägger armarna i kors över bröstet med öppna handflator vända mot sig. Därefter sjunker hen ner på huk och sitter still med blicken neråt i marken. Kraften kan aktiveras när som helst men kan bara aktiveras om spelaren står på bar, oasfalterad jord; en gräsmatta, en rabatt eller liknande, och bara om mängden jord är tillräcklig för att kunna rymma hela spelarens tänkta volym. Man kan alltså inte earth mealda ner i en blomkruka. Kraften kan även användas i strid och då som en freescape.

  • •• Mist Form
    Med denna kraft kan vampyren lösa upp sin kropp helt och blir en oformlig, tunn dimma. I denna form kan hen inte skadas av fysiska attacker, eller skada andra. hen påverkas heller inte av naturliga fenomen såsom vind och regn, men om det blåser en stark vind kan hen inte helt styra sin rörelseriktning. Inga naturliga krafter kan tvinga vampyren att återta fast form. Om vampyren inte befinner sig i direkt ljus (eller om det redan är dimmigt ute) är hen praktiskt taget osynlig.

System: Spelaren lägger armarna i kors över bröstet och är i denna form helt omöjlig att upptäcka. hen kan inte interagera med sin omgivning på något sätt förutom att i gångtakt röra sig i den i riktning hen önskar, men hens sinnen fungerar fortfarande; hen kan se och höra vad som sker omkring hen, och lyssna på samtal. Denna kraft går att användas i strid som en freescape och om spelaren är omringad måste motståndarna flytta på sig för att låta hen gå förbi dem. Spelaren kan inte röra sig igenom väggar, nyckelhål eller annat. Denna kraft är begränsad och fungerar enbart utomhus. Mentala krafter har ingen effekt på spelaren i denna form, inklusive Auspex.

———————

Vicissitude

  • Malleable Visage

Vampyren har nu förmågan att göra små förändringar på sin kropp, inom ramen för den mänskliga formen.

System: Vampyren får förmågan att fysiskt skulptera små kosmetiska förändringar på sig själv. Ta hänsyn till att du inte kan göra nya kroppsdelar utan bara göra små förändringar på den kropp som vampyren hade när den blev omfamnad. Kraften ger dig en ökad kreativitet i din karaktärs utseende, från olika skador och ärr till naturliga till onaturliga ögon och hårfärger. Ha detta i åtanke vid sminkning.

  • Fleshcraft 

Vampyren har nu den groteska förmågan att fritt forma kött, hud och muskler som det var en klump av lera på antingen sig själv eller andra

System: Vampyren har erhållit förmågan att forma sina mjukdelar efter eget behag. Fett, hud och muskler kan nu skulpteras likt lera. Som spelare bör du fundera över hur din karaktär har ändrat sin kropp och hålla detta i åtanke när du planerar sminkning inför lajvet. Spelaren får även förmågan att använda malleable visage på andra spelare. I strid ger Fleshcraft +1 i modifierings värde och gör aggreverad skada.

  • • •  Bonecraft 

Bemästrande av den här nivån ger vampyren förmågan att göra hela människokroppen till en grotesk kanvas för dess sadistiska konst, från ben till kött är det endast fantasin som sätter gränser för vampyrens skräckinjagande kroppskonst.

System: Denna fasansfulla kraft ger din vampyr förmågan att fritt forma sina ben som de vill. Grotesk sminkning utan restriktioner får användas av spelaren, exempelvis; fjällig hud, benklor, extra ögon. Här finns egentligen inga restriktioner, vad du som spelare kan hitta på och kan utföra sminkmässigt är det som sätter nivån. I strid ger Bonecraft  +2 i modifierings värde och gör aggreverad skada. Spelaren kan även forma närstridsvapen, närstridsvapen gjorda av vicissitude ger +2 agg i och måste alltid visas med smink eller prop.

___________

Serpentis

  • The Eyes of the Serpents

Med den här kraften kan vampyren få sitt offer att frysa upp och bli helt fixerad på vampyrens hypnotiska ögon.

Systemet: Denna nivå av Serpentis kräver ögonkontakt. Spelaren som använder kraften ska tydligt säga ”serpentis 1” vilket följs av en mentalduell. Vinner du mentalduellen så kommer offret bli paralyserad och helt fixerad på spelaren. Kraften varar så länge spelaren håller ögonkontakt med offret. Om offret blir skadat kommer hypnosen att avbrytas, även andra discipliner såsom Awe och Passion kan göra det svårt att fokusera på sitt offer.

  • •  Skin of the Adder

Vampyrens bemästrande av kraften har fått starka ormliknande fjäll att manifestera på hens kropp och ökar vampyrens tålighet mot skada.

System: Spelaren kan räkna bort två poäng av den totala skadan som fienden orsakar under en strid. Agg kommer tas som vanligt.

Notera att den här nivån av disciplinen är passiv och alltid aktiverad. Kraften har ett mindre smink krav på fjäll.

  • • •  Liquid gaze

Vampyren har med sitt bemästrande av disciplinen lyckas växa en giftkörtel som producerar ett gift mäktigt nog att den kan även förgifta vampyrer.

System: Giftet spelaren producerar ger en bedövande effekt på en vampyrers sinne, under tiden som en vampyr blir förgiftad så har den minus 3 i mental värde och strider så kommer alltid motståndaren få attackera först, giftet varar i minst tio minuter (fem minuter om du har fortitude 2, två minuter för fortitude 3) beroende på hur spelaren vill spela på det. Giftet kan antingen administreras via ett bett eller genom att spelaren droppar giftet i en kopp med blod. Om ett glas blod är förgiftat så kommer ett gult band knytas runt koppen. Liquid gaze fungerar bara samma vampyr en gång per natt.