För att skapa en karaktär fyller du i detta formulär. Ju utförligare du svarar på frågorna desto bättre.


Har du en gammal karaktär måste du uppdatera din gamla blurb. Detta gör du genom att gå till ditt dokument, läs igenom och gör kommentarer i marginalen där du vill uppdatera. På så sätt vet vi hur och vad du vill ändra.

OBS! Alla måste hitta på minst tre saker karaktären inte vill att andra ska få reda på, så kallad känslig information. Se exempel på känslig information under, såväl som i blurbuiden.

Exempel på känslig information:

  • Vilket land karaktären kommer från (vilket kan avslöja andra saker som hen inte vill ska komma ut, t.ex. tidigare identiteter, språkkunskaper, relationer etc.)
  • Mord (och hur karaktären avstyrde det hela från att bli ett maskeradbrott/hur hen fick någon annan att ta skulden)
  • Stulit saker (en ung person har oftare svårt för att stjäla en liten sak, medan en äldre person ofta inte har samma problem med det)
  • Mänskligt namn eller andra psedonymer
  • Fobier/extrema skräckupplevelser (t.ex. att aldrig ha upplevt stora vattendrag kan göra en skräckslagen att ha vattnet så nära inpå som en har i Göteborg, eller att ha blivit utsatt för traumatiska upplevelser)

Blurbguide

Att skapa en karaktär för DRC kan ofta kännas som en överväldigande uppgift. Hur mycket av spelvärlden måste en ha koll på? Hur mycket ska en skriva? Hur gammal får ens karaktär vara? Får en spela en varulv?

För att underlätta processen finns denna blurbguide. Här kommer du finna de grundläggande sakerna du ska ha koll på när du skapar din karaktär, vilka ramar du har att röra dig inom, samt ett exempel på en simpel, fullt godkänd blurb i slutet. 

Innan du sätter igång att skriva din blurb rekommenderar vi att du tar en titt på hemsidan. Främst dessa sidor:

DRC: Hur du spelar vampyr - Livet som vampyr, samt allmänna råd för karaktärskapande. 

Vampyrsamhället - Grunderna i hur Camarillan, vampyrsamhället, fungerar. 

Klanerna - De olika sorters vampyrer som finns. 

Humanity - Vampyrens kamp för att hålla en balans mellan människan hon en gång var och monstret hon har förvandlats till. 

Historian än så länge. - Vad som hänt i spelvärlden från det att lajvet startade fram till nu.

Grundläggande info

Ok, så du har kollat igenom hemsidan, du har en fungerande idé om hur spelet och vampyrvärlden hänger ihop. Bra så! Nu är det dags att skapa din karaktär. Är det bara att hitta på en vampyr och sätta igång? Nej, tyvärr! Det finns vissa saker som du bör ha koll på som begränsar eller åtminstone skapar vissa utmaningar för karaktärsskapandet. Nedanför har vi några av de mest grundläggande sakerna att ha koll på.

Vad gör spelledningen?

När du väl skickat in din karaktär kommer en eller flera SL att titta igenom den. Den kommer läggas in i ett dokument som SL kommer läsa igenom och lämna kommentarer på. Sedan kommer dokumentet delas med dig och du kommer ha möjlighet att svara på den feedback du fått. Online, elller via caféträffar så kkommer du och SL mejsla ut detaljerna runt din karaktär; vad som behöver släppas, förfinas och allt som är perfekt precis som det är. När blurben har blivit godkänd kommer SL kunna lägga in din karaktär i spelet, och göra en så kallad "inappning" när du kommer kunna välja din karaktärs krafter, influenser etc.

Varifrån kommer min karaktär?

Förutom Göteborg, Malmö, Borås, Alingsås, Kungälv och Kungsbacka, styrs Sverige av Sabbaten. Om  karaktären tillhör Camarillan så har den med största möjliga sannolikhet inte invigts i Sverige, även om den mycket väl kan ha svenskt ursprung. Om du vill att din karaktär ska ha blivit vampyr i Sverige så prata med spelledningen först för att kolla vilka möjligheter som finns.

Göteborg har bara varit Camarilla sedan 2014 och än så länge har ingen nu existerande vampyr invigts i staden. Alla vampyrer i Göteborg är med allra största sannolikhet inte invigda där eller i närheten. Göteborg betraktas av omvärlden som en stad på utkanten av Camarillan. En plats där de normala strukturerna är lite lösa, där ambitiösa vampyrer kan göra karriär, eller fly från sitt förflutna. Om din karaktär är i Göteborg, så har den antagligen en god anledning att vara där.

Hur gammal får min karaktär vara?

DRC är ett lajv där fokus ligger främst på yngre vampyrer (neonater). Att spela Ancilla eller äldre sker enbart på dispens från spelledningen (du är förstås fri att pitcha ett koncept om SL har behov av en ancilla till). En neonat är i regel mellan 5-100 år gammal. Det finns inga regler satta i sten för hur gammal din neonat får vara, men följande tumregel kan vara bra att utgå ifrån:

Ålder 5-20: Din karaktär är en neonat alldeles i början på sitt o-liv. Hen kan tillräckligt för att överleva och få sin vampyriska tillvaro att fungera, även om den tillvaron är ofta full med svåra utmaningar.

Ålder 20-50: Din karaktär är en etablerad neonat. Hen har deltagit i vampyrsamhället och har antagligen upplevt både nederlag och segrar. Hen har antagligen utfört uppgifter åt medlemmar av högstatusen och har knutit vissa användbara kontakter.

Ålder 50-80: Din karaktär är en mogen neonat, på väg mot ancillaskapet. Hen har årtionden av erfarenhet och är så pass bevandrad att hen kan börja se ner på yngre neonater.  Här är det viktigt att du som spelare är medveten om vad det kan innebära att ha existerat så länge och sett världen utvecklas. Spelledningen reserverar rätten att justera åldern.

Ålder 80-100: Samma som ovan, men det är osannolikt att du kommer att tillåtas spela så pass gammal utan SL:s tillstånd.

Vad innebär mitt val av klan?

Även om varje vampyr är unik så kommer deras klantillhörighet påverka deras möjligheter och begränsningar. Ditt val av klan kan också påverka din karaktärs bakgrund och varför hen tillhör just den klanen. Det är till exempel osannolikt att din karaktär kommer ha blivit vampyr av en olycka om den invigdes till klan Tremere. Det är också osannolikt att din karaktär invigdes i klan Ventrue om hen var en uteliggare.

 Som spelare kommer ditt val av klan också påverka vilken sorts spel du kommer uppleva. Det är viktigt att komma ihåg att klanen är inte allt som avgör din spelupplevlese - du som spelare och din karaktär kan försöka  gå emot klankulturen, men den kommer alltid vara något att förhålla sig till. Här följer en kort liten beskrivning på vad du rimligtvis kan förvänta dig från de olika klanerna.

Ventrue

Du valdes ut till att bli invigd och har antagligen tjänat klanen som ghoul innan du blev vampyr. 

Spel med höga statuskrav, hierarki, aristokrati.

Tremere

Du valdes ut till att bli invigd i en hårt hållen, hemlighetsfull organisation. 

Spel med internförtryck, sektdynamik, tystnadsplikt, stora krafter. Krav på god OFF-kommunikation.

Gangrel

Du har oftast ingen närmare relation din skapare- potentiellt slumpmässig invigning. Du adopterades antagligen av en okänd gangrel som lärde upp dig i grunderna.  Du betraktas som en utböling i Camarillan och har antagligen erfarenhet av att överleva i svåra miljöer. 

Spel med explicita statusprövningar,  Politiskt utanförskap gentemot camarillan. Lätt kostymkrav (djurdrag)

Nosferatu 

Spel med låg social status. Solidaritet bland monster. Spioneri och informationsförsäljning. Du är en orm man undviker, men inte vågar trampa på. 

Markant Kostymkrav (att vara motbjudande)

Malkav

Spel med normbrott, oanade intryck, kaoskälla. 

Potentiellt ensamt, då klankulturen är lös och klanen är ofta fruktad.

Toreador

Spel med social hierarki, - potentiellt slumpmässig invigning. social giftighet, känslomässig besatthet

Brujah

Spel med våldsamma, aggressiva element, norm- och lagbrott. Aggression och våld är inte bara vanligt; det är en accepterad del av klankulturen.

 

Att skriva en Blurb

När du skriver en blurb skall du fylla i ett formulär med ett antal rubriker, så som karaktärens namn, klan, ålder, bakgrund etc. En blurb kan vara väldigt detaljerad eller ganska simpel, men det viktiga är att den ger dig och spelledningen en tydlig bild av vad för sorts karaktär du vill spela och vilken sorts spel du vill uppleva. Det är viktigt att det finns en röd tråd genom blurben.  

 

Ett koncept

Alla karaktärer börjar med ett koncept. Ett koncept summerar kärnan i din karaktär i några ord. Ditt koncept kan vara allt mellan en stereotyp och något helt unikt. Det viktiga är att konceptet fungerar inom lajvets ramar. 

Exempel på olika koncept:

Psykopatisk börsmäklare.

Sjöbuse med klor. 

Galen präst.

Passionerad ekoterrorist.

Förvirrad, odödlig pundare.

Storkäftad frihetskämpe.

Vänlig nörd i en fruktansvärd mörk värld. 

Om du är ny till DRC så rekommenderar vi att du tar kontakt med spelledningen först och presenterar (eller arbetar fram) ditt koncept. Detta är värdefullt då du både kan få en känsla för vad som kommer funka, samt även få en möjlighet till att spåna fram fler idéer. Spelledningens linje är i regel att om vi redan är bekanta med vad du vill uppnå, så kan vi lättare hjälpa dig när du faktiskt skriver din blurb. 

När du sedan har ditt koncept ska du fundera på vem karaktären är och hur vampyrskapet påverkade hen till  att bli konceptet du vill ha. Vampyrer kan ha alla möjliga bakgrunder, men  din karaktärs tillvaro som vampyr kommer att reflektera inte bara vem hen var innan invigningen, men också vad hens sire hade för förväntningar på hen, samt de erfarenheter hen upplevt sedan invigningen. Därmed kan en mänsklig entreprenör fortsätta vara en entreprenör som vampyr, eller bli en gangsterboss beroende på omständigheterna som följde invigningen.  

Förutom karaktärens reaktion på vampyrskapet, relationen till sin sire, och hens erfarenheter, så påverkar också vilken klan hen tillhör hur hens o-liv kommer att se ut. En korvkioskägare som invigs av klan nosferatu kommer ha ett radikalt annorlunda liv än om hen invigdes av klan toreador. Ta en titt på klaninfo och fundera på hur klanen hen tillhör har gett både möjligheter och hinder för karaktären.

EXEMPELBLURB

Här har följer ett exempel på en enkel, men fullt godkänd blurb. Konceptet är Adrenalinstinn flyktbilsförare och tjuv

Din Mail

This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Ditt för- och efternamn

Testy Lajvperson

Din karaktärs namn

Jennifer “Juno” Samberg

Klan

Brujah

Mänsklig ålder

23

Vampyrålder

15 (invigd 2008)

Sekt

Camarilla

Karaktärens bakgrund

Jennifer föddes 1985 i Amsterdam en trasig familj, med en svensk pappa och en holländsk mamma. Hennes familjeliv var otryggt och hennes trygga punkt i livet var hennes monster och morbror, som drev en bilverkstad. Hon kände sig i regel tryggast och gladast när hon fick arbeta på motorer och köra bilar.

När Jennifer var 19 så jobbade hon heltid i verkstaden. Hon skaffade sig även ett socialt sammanhang i den lokala streetracingscenen. Mycket av hennes pengar gick åt till att meka med och bygga ihop sin egen bil. Med tiden blev hon även själv en skicklig förare under namnet “Juno”. En av arrangörerna, Henk, la märke till henne och tog henne under sin vinge. Henk var, förutom arrangör, också involverad i organiserad brottslighet. Han övertygade henne också att börja göra jobb åt honom. I synnerhet att köra flyktbil vid rån och liknande. Detta livet passade henne utmärkt.

Allt gick bra tills en kväll 2008 då en av gangstrarna hon körde råkade avlossa ett vådaskott i bilen, som träffade henne i ryggen. Blödande lyckades hon ändå köra bilen hela vägen till upphämtningsplatsen, där hon kollapsade. Efter det minns hon inget mer.

Hon vaknade förvandlad med ett lik vid sina fötter. Där satt Henk. Han hade gjort henne till vampyr för att rädda hennes liv. Han pekade på kroppen. Det var gangstern som skjutit henne, som han matat henne med när hon frenzade för första gången.

Under åren som följde fortsatte Juno jobba för Henk. Specifikt fick hon ansvar för att stjäla bilar och jobba i chop shops. Henk var en gammal brujah som hade ett mindre brottsimperium i Amsterdam. Hon hade inte jättemycket kontakt med vampyrsamhället heller, utan jobbade mest för Henk och andra brujah. Under den här tiden hade hon hört mycket om Göteborg och kände att hon ville skapa något eget istället för att jobba för sin Sire.

Varför är din karaktär i Göteborg?*

Juno vill bygga upp ett eget brottsyndikat men vill inte konkurrera med de gamla vampyrerna i Amsterdam. Hon kan svenska, så Göteborg verkar vara ett vettigt alternativ.

Karaktärens relation till sin Sire?*

Deras relation är svår. Henk är en äldste av klan Brujah med hög status i amsterdam.  När hon var människa så var deras relation ganska vänskaplig, men när hon blev vampyr förändrades det. Mer som en anställd. Han förväntar sig mycket av henne och hon känner sig fast.

Vad är ditt mål?*

Testa något nytt, prova lajv, träffa roligt folk, uppleva spel med action och trubbel, samt att erbjuda prospektiva lajvare en fungerande blurbmall!

Vad är din karaktärs mål?

Etablera sig utan sin sire:s hjälp, knyta kontakter och stiga i graderna.

Vilka moraliska värderingar är i synnerhet viktiga för karaktären?

Vinnaren tar allt!

Visa respekt så får du respekt.

Golare har inga polare.

Tänk snabbt, agera snabbare. 

Ibland är våld nödvändigt

Det finns mer än ett sätt att skriva vilka moraliska värderingar som är viktiga för karaktären. Ovan är bara en rekommendation, men om du vill beskriva karaktärens värderingar i en löpande text är det också ok. Kom ihåg att bara för att man har en viss värdering, så betyder inte det att man kan leva upp till den.

Vad gör karaktären rädd?

Skottlossning - pga hur hon invigdes. 

Malkaver - hon har haft problem med klanen i amsterdam. 

Vampyrer med låg mänsklighet. - hon vill inte bli sån.

Vad gör karaktären arg?

Poliskontroller.

Personer utan integritet

Fegisar, golare, och annat respektlöst folk. 

Att bli kallad biltjuv.

Personliga svagheter

Hon är medveten om att hon är en adrenalinjunkie. Detta sätter henne ofta i problem och hon tänker ofta efter för sent.

Hur relaterar din karaktär till vampyrskapet, hos sig själv?

Juno älskar att hon tål stryk. Att hon kan överleva en bilkrash, och att krafterna ger henne snabbare reflexer. Samtidigt är det svårt att det är så lätt att skada människor. Det var svårt att alltid behöva ljuga för vänner och anhöriga i början. Jättejobbigt att se sin familj åldras.

Hur relaterar din karaktär till vampyrskapet, hos andra vampyrer?

Kan dom bete sig som folk så har hon inte så mycket problem med dom. Men de som är uppenbart omänskliga är väldigt obehagliga - känns hotfulla.

Hur relaterar din karaktär till mänskligheten/det mänskliga samhället?

Hennes främsta kontakt med samhället är genom organiserad brottslighet. Hennes syn på människor har inte förändrats sedan hon var en mänsklig gangster. Vill helst inte skada dem och gör sitt bästa för att de inte ska må dåligt när hon jagar.

Vilka är karaktärens ankarpunkter?

Streetracing - vart hon än slår sig ner, involverar hon sig i streetracing

Sin bil - Juno har mekat och reperarat och modifierat den sedan hon var mänsklig. 

Hennes crew som hon använder när hon ska stjäla bilar.

Viktigt att tänka på med ankarpunkter är att de är saker som karaktären ägnar sig åt och investerar sin tid och energi i som inte direkt har att göra med hens vampyrskap. De är saker som behöver vårdas och interageras med och saker som kan förloras. En favoritbok är inte en ankarpunkt, men en bokhandel som håller öppet sent så att karaktären regelbundet kan hitta nya favoritböcker kan vara det. Relationer till andra vampyrer kan vara ankarpunkter, men är i regel väldigt svaga sådana.

Hur skulle din karaktär beskriva sig själv?

Jag kan fixa vilken bil du vill, pålitlig, effektiv och snabbare än någon annan.

Hur kommer din karaktärs personlighet att visa sig i form av kläder, sätt att tala, kroppsspråk och liknande?

Keps, bombarjacka, slitna jeans. Pratar snabbt, är lättdistraherad, blir lätt otålig och uttråkad, eller jättepepp.

Vad för sorts haven har din karaktär?

En liten källarlägenhet i Torslanda.

Vilka influenser är din karaktär intresserad av?

Undre världen, industri, transport

Känslig information, mörka hemligheter, svagheter, etcetera…

Känslig information #1

Hon är efterlyst i både Nederländerna och Belgien för diverse stölder.

Känslig information #2

När hon var tio år gammal vampyr var hon god vän med Ann, en malkav. Ann såg henne mer som en leksak och använde sina krafter på henne ofta, vilket ledde till flera frenzytillfällen. Hon bröt kontakten med Ann. Ann saknar henne och vill väldigt gärna hålla igång vänskapen.

Känslig information #3

Det finns trafikkameravideo på hur hon kravlar sig ur ett bilvrak med en avsliten arm och halva skallen inslagen och anfaller en person som vill hjälpa henne. Klan nosferatu i amsterdam har denna video.

FRIVILLIGT

Viktiga personer/grupperingar i din karaktärs liv (levande/döda, nutida/dåtida)?

Henk 

Hennes crew: Lisa, Larsa, Ludwig och Linus. De hjälper henne med att stjäla bilar. 

Sin ghoulade hund Fido.

Starka positiva och/eller negativa minnen din karaktär bär på?

Första gången hon vann ett streetrace

Första gången hon insåg att hon kunde överleva en bilkrash.

Hennes invigning är ett svårt minne och hon gillar inte att tänka på den.

Övriga saker spelledningen borde känna till?

Jag finns inte i verkligheten, utan är bara ett exempel på hur en blurb kan skrivas. Men om jag fanns så är jag eventuellt nötallergiker och har alltid med mig en allergipenna utifall att.