Världen

Den stora världen är inte helt relevant för detta lajv, fokuset kommer att ligga på Göteborg, och även där är det inte mycket ni känner till. Den bygger på lore från den senaste utgåvan av Vampire: The Masquerade, V5. Elders är nu för tiden endast myter och sabbaten är historia, Camarillan har förlorat majoriteten av sin makt och anarkerna har tagit tillfället i akt och fyllt tomrummet.

Staden är uppdelad i Camarilla och Anark, där Hovås och Hisingen är Anark domäner sedan tidigare med sina respektive Baroner. Resten av staden är antingen utan ägare, styrs av något gäng eller under camarilla kontroll. Det viktiga för er att veta är att fram tills för några år sedan styrdes staden av en Gangrel vid namn Sigrun som tydligen hade varit i staden sedan vikingatiden, alltså hon var rövgammal. Hon styrde domänen med ett järngrepp, det fanns ingen sabbat i Göteborg vilket gjorde det till en ganska populär domän bland Camarelliter. Det fanns en del Anarker som med tillstånd från Sigrun bodde i staden. Men för fyra år sedan försvann hon, alla Elders hon hade under sig och hela klan Tremere, vilket var lite galet. Klan Tremere hade sitt hem i Haga och Vasastan och i samband med deras försvinnande gav det Anakerna en chans att expandera. Det var så Anarkerna blev den mest numerosa sekten i Göteborg.

De tre gängen

Detta lajvet fokuserar primärt på kampen mellan de tre gängen som kämpar över Haga och Vasastan. Alla tre gängen är unika på sitt sätt och präglas av sina ledares personligheter. Vi har den handlingskraftiga och eldiga gruppen ledd av Max av klan Brujah, det metodiska och kalkylerande gänget och ett tredje gäng vars inriktning kommer styras av sina medlemmar.

  • Gäng Max: Max leder med inställningen av att fienden inte kommer att vänta på att du ligger där och samlar din information och gör dina planer, du måste agera innan de gör. Du måste förgöra dina fiender innan de kan förgöra dig. Denna syn på saker gör att detta gäng lyckas med mycket saker på kort tid men även lidit stora förluster. Max är en personifiering av gängets ideal, en punkare med eld i själ och ett slag som skulle kunna krossa en vägg, Max är ingen man leker med.
  • Gäng Kattla: Gäng Kattla är en grupp som fungerar effektivt och brutalt. Ledarens militanta och hårda stil färgar hur gänget arbetar. Kattla styr med en järnhand som inte är skit-poppis men ingen kan säga att hon inte får resultat. Hennes gäng är relativt fruktade, eller det kanske mest är Kattlas rykte som sprider sig.
  • Gäng Sis: Det tredje gänget styrs av Sis av klan Ravnos. Hon värderar frihet och tycker att gänget ska agera fritt så länge som de håller sig till vissa standarder. Vissa tycker att detta kanske är ett tecken på svaghet, men vem vet? Gänget leddes till nyligen av Jemma av klan Gangrel, en erfaren och kompetent kindred som var väl respekterad av de andra gängen i Göteborgs domän. Kommer gänget överleva under det nya styret?