VEIN Kapitel 2: En ny stjärna stiger

 

Anarkrörelsen i Göteborg har förklarat sig självständiga från Camarillan och hållit detta under ett år. Revolutionens låga har tänts och gnistor har spridit sig till andra städer i Europa som låtit sig inspireras av denna nya stjärna.

 

Offer har skördats i ett blodigt krig mot Sabbaten som blivit allt mer kaotiskt.

 

Men andra fraktioner vill heller inte låta sig domineras av varken Camarillan eller Sabbaten. Familjen Giovanni – insestuösa nekromantiker med fingrarna djupt i den kriminella världen. Sets anhängare – en kult fanatiskt trogna sin gudom som utlovar total frihet åt sina trogna. Klan Ravnos – evigt utstötta och misstrodda vandrare som söker ge andra insikt i sina öden. Einhärjarna – en enigmatisk grupp vampyrer som verkat anammat vikingakulturen.

 

Nu tycks Camarillan förbereda sitt återtåg och något händer även inom Sabbaten.

 

Klubb Leviathan har kommit att bli en oas för Anarker och oberoende i detta kaos. En plats som kommit att fungera som samlingsplats och inofficiellt Elysium. Dit söker sig nu såväl veteraner från stridigheterna som nykomlingar till staden för att utröna Göteborgs framtid.



Varmt välkomna till VEIN kapitel 2: 2019-08-23 och 2019-08-24!

 


Allmän Praktisk Info & Arrangörer

 

Allmän praktisk Info.

 

Lajvet heter Versa Est In Sanginum förkortas till VEIN. Det är latin och betyder “Förvandlad till blod”. Det är ett vampyrlajv där man spelar unga vampyrer som är trötta på vampyrsamhällets normer och föråldrade samhällsmodeller. Det är ett lajv om ungdomsrevolution, om kostnaden för frihet. Vad är du beredd att göra för revolutionen?

 

Lajvet den 23 Augusti: Frilagret

Spelledningen är på plats från 17:00 för förberedelser och iordningställande av lokal. 19:00 startar genomgång av regler och säkerhet. Själva lajvet håller på från 20:00 till 01:00.

 

Lajvet den 24 augusti: Arena 29

Spelledningen är på plats från 16:00 för mellanscener och iordningställande av lokal. Själva lajvet håller på från 19:00 till 00:00

 

Lajvet har en avgift på 50 kr för en av kvällarna och 100 kr för båda. Vi kommer inte gå igenom eller godkänna någon blurb förens vi fått betalning. Sista anmälningsdag är 18 augusti. Du borde läsa igenom vår texter för att ha en förståelse för lajvet och vår vision. Lajvet är baserat på Vampire the Masquerade, men allt i VEIN följer inte VTM canon.



Arrangörer

 

Huvudarrangör: Alexi Hedlund

 

Arrangör: Adam Södergren

 

Arrangör: Evelina Persson

 

Arrangör: Simon “Röd” Kujala

Notera: Vi börjar inte bearbeta din karaktär innan du betalat eventkostnaden på 50 kr (en kväll) eller 100 kr (båda kvällarna).

Betalning

För att delta en av kvällarna: 50 kr. För att delta båda: 100 kr
Denna summa ska sättas in på bankgironummer: 5107-4052 eller på Swishnummer 123 - 154 25 54

Skriv ditt namn och VEIN så att vi kan se att just du har betalat.

Karaktärsblurb - Allt nedan ska fyllas i och mailas till

This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.




Personliga uppgifter och medlemskap

För att delta i Vein så måste man vara medlem i Göteborgs Allmänna lajvförening. Medlemskapet är helt gratis och gör att du täcks av Sveroks försäkring och hjälper föreningen att skapa möjligheter för lajv att växa och frodas i Göteborg. Om du redan är medlem bekräftar vi detta när du gör anmälan. Om du inte är det blir du medlem genom att fylla i denna anmälan.

Ditt förnamn:

Ditt efternamn:

Personnummer (ÅÅMMDD-XXXX ):

Adress:

Postnummer:

Emailadress:



Karaktärsskapande och blurb

Namn på karaktär:

Klan:

Sekt: (Anark, Om annat kontakta spelledningen)

År karaktären föddes (lajvet utspelar sig år 1999):

År karaktären blev omfamnad:

Mäster (känner din karaktär den som Omfamnade hen, hur är relationen):

Hur yttrar sig karaktärens klanförbannelse?:


Bakgrund och historia

Bakgrund (som mest ett A4):

Hemligheter (Tre stora hemligheter.):


Viktigaste händelser i personens liv (som människa och besläktad):

Vad är det första andra kommer att märka med din karaktär (attityd, kläderna, dialekt etc):

Kontakter, vänner och fiender

(vi rekommenderar att du pratar ihop dig med dina medspelare eller spelledare och etablerar åtminstone en annan karaktär som din karaktär har en relation till, du kan få hjälp av arrangörsgruppen att få kontakt med andra spelare.)

Vänner:

Fiender:



Känslor och reaktioner

Har svårt att motstå (kan vara hyss, stöld, slåss, blod, vackra ting, etc):

Skrattar eller hånler åt:

Vad får karaktären att gråta eller må dåligt:

Vad gör karaktären arg eller frustrerad:

Vad tycker din karaktär om sig själv (positivt och negativt):






Politiska åsikter

1: Vad är din karaktärs åsikt om Anarkrörelsen?

2:Vad är din karaktärs åsikter om Sabbaten?

3:Vad är din karaktärs åsikter om Camarillan?

4:Vad är din karaktärs åsikter om Traditionerna?

Övrigt: Något du vill informera spelledningen om om dig som spelare. (Allvarliga allergier etc)

Versa Est In Sanginum


Huvudarrangör:
Alexi Hedlund

Arrangör: Anders Carlson

Arrangör: Evelina Persson

Arrangör: Simon “Röd” Kujala

Arrangör: Adam Södergren

Kontakta: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Facebook: Versa Est In Sanginum

VEIN Kapitel 2: En ny stjärna stiger

Anarkrörelsen i Göteborg har förklarat sig självständiga från Camarillan och hållit detta under ett år. Revolutionens låga har tänts och gnistor har spridit sig till andra städer i Europa som låtit sig inspireras av denna nya stjärna.

Offer har skördats i ett blodigt krig mot Sabbaten som blivit allt mer kaotiskt.

Men andra fraktioner vill heller inte låta sig domineras av varken Camarillan eller Sabbaten. Familjen Giovanni – insestuösa nekromantiker med fingrarna djupt i den kriminella världen. Sets anhängare – en kult fanatiskt trogna sin gudom som utlovar total frihet åt sina trogna. Klan Ravnos – evigt utstötta och misstrodda vandrare som söker ge andra insikt i sina öden. Einhärjarna – en enigmatisk grupp vampyrer som verkat anammat vikingakulturen.

Nu tycks Camarillan förbereda sitt återtåg och något händer även inom Sabbaten.

Klubb Leviathan har kommit att bli en oas för Anarker och oberoende i detta kaos. En plats som kommit att fungera som samlingsplats och inofficiellt Elysium. Dit söker sig nu såväl veteraner från stridigheterna som nykomlingar till staden för att utröna Göteborgs framtid.

Varmt välkomna till VEIN kapitel 2: 2019-08-23 och 2019-08-24!

 

 

Allmän Praktisk Info & Arrangörer

Allmän praktisk Info

Lajvet heter Versa Est In Sanginum förkortas till VEIN. Det är latin och betyder “Förvandlad till blod”. Det är ett vampyrlajv där man spelar unga vampyrer som är trötta på vampyrsamhällets normer och föråldrade samhällsmodeller. Det är ett lajv om ungdomsrevolution, om kostnaden för frihet. Vad är du beredd att göra för revolutionen?

Lajvet den 23 Augusti: Frilagret

Spelledningen är på plats från 17:00 för förberedelser och iordningställande av lokal. 19:00 startar genomgång av regler och säkerhet. Själva lajvet håller på från 20:00 till 01:00.

Lajvet den 24 augusti: Arena 29

Spelledningen är på plats från 16:00 för mellanscener och iordningställande av lokal. Själva lajvet håller på från 19:00 till 00:00

Lajvet har en avgift på 50 kr för en av kvällarna och 100 kr för båda. Vi kommer inte gå igenom eller godkänna någon blurb förens vi fått betalning. Sista anmälningsdag är 18 augusti. Du borde läsa igenom vår texter för att ha en förståelse för lajvet och vår vision. Lajvet är baserat på Vampire the Masquerade, men allt i VEIN följer inte VTM canon.



Arrangörer

Huvudarrangör: Alexi Hedlund

Arrangör: Anders Carlson

Arrangör: Adam Södergren

Arrangör: Evelina Persson

Arrangör: Simon “Röd” Kujala

En vampyr

Ett odjur

Ett väsen

Du

Saknar du att vakna tidigt och känna solen skina in genom ditt fönster? Sammankomsterna där du fick njuta av god mat och dryck. Stunderna vid stranden, hålla den du älskar i handen och att njuta av de små sakerna i livet. Kanske planerade du att gifta dig och få barn för att sedan bli gammal med den du älskar? Då är det dags att vakna och se vad du egentligen är.

Vampyr – ett rovdjur i människoskal

Olika länder och olika kulturer talar på olika sätt om dessa väsen, men vad du vet säkert är att du inte är människa längre. Din tidigare varma hud är nu kall vid beröring och du kan märka att dina rörelser tycks mer motoriska. Du är trots allt en annan varelse som har kvar sitt mänskliga skal, men du kan inte förneka att odjuret inom dig kikar fram genom dina glansiga ögon.

Det är inte bara din vandöda natur som skiljer dig från den människa du en gång var. Som vampyr – som en Besläktad – har du krafter; mentala och fysiska, vilka överträffar människans naturliga förmågor.

Du är inte människa längre. Du är någonting mer. Något värre. Något bättre. Något mäktigare…


Discipliner – de övernaturliga förmågorna

Med din nya existens så tillkommer det krafter. Häftiga och mäktiga krafter, där du säkert känner dig oövervinnerlig. Dina krafter sträcker sig längre än bara fysisk styrka. Du kan manipulera och kontrollera levande varelser. Du kan kanske skapa ting från tomma intet och även stiga in i de dödas rike. Du kanske besitter en övernaturlig styrka, snabbhet. Eller du kanske kan förvrida sinnena hos de omkring dig. Oavsett så bör du veta att du inte är ensam om detta. Och långt från den mäktigaste.

Med ålder kommer makt.

 

Paranoia – Bestens brinnande ögon

Ju äldre du blir och ju närmare Besten du kommer så börjar något annat röra sig i ditt huvud. Paranoia. Vem kan du lita på? Kan du lita på någon alls? Vilka är det som är ute efter dig? Vad är dessa makter för något? Vad värre än du själv finns där ute?

Du kanske börjar se saker eller höra saker som egentligen inte finns där… Likt ett djur så måste du vara på din vakt. Du behöver ta reda på veta vilka du kan alliera dig med. Om du ens kan alliera dig med någon. Du kan bara vara säker på en sak och det är att du aldrig är riktigt säker. För du vet att runt dig vandrar andra monster som kanske vill dig illa. Men den verkliga faran kommer från de som du nu betraktar som dina byten...

Blod – människans nektar

Människorna du en gång levde bland, som du förut såg som dina jämlikar är nu din näringskälla. Likt alla varelser så behöver du något för att överleva och inte förlora dig själv till din hunger och det är den pulserande källan som finns i alla människor och djur. Men du kommer snart inse att djurens blod inte ger samma effekt och styrka som en människas, så du kommer sukta efter människans nektar mer. Du kommer jaga, förfölja och längta efter det som finns i deras varma kroppar.

Hur känns det? Att jaga de som du en gång såg dig som en av? Att ibland vara så hungrig att du även dricker slut på människans röda nektar…?

Den mest lämpade överlever. Du är rovdjuret som rör dig osedd bland de levande. Du är monstret som kommer beröva dem på deras livskraft eller beröva dem på deras liv. Detta är en roll du måste fylla. För att överleva så måste du i viss mån omfamna vad du är. Du måste äta. Du måste jaga. Du måste överleva, för rovdjuret du har inom dig kommer inte låta dig ta den lätta vägen ut från denna misär – Besten kommer hålla dig vid liv med alla medel den har.

Men var försiktig. Tar du för mycket av blodet, dör ditt offer… Och då kommer Bestens grepp om dig att stärkas. Dessutom finns det ingen anledning till det. För att få tag på blod obemärkt är enklare än du kanske tänkt på.

Kyssen - njutning i ett bett

För om nu Besläktade dricker människoblod. Hur kommer det sig då att vi inte ser människor bli påhoppade överallt? Vampyrer är monster — rovdjur. Så varför känner så få till deras existens, om det varje natt finns vampyrer som dricker blod från människor?

De Besläktade kan skatta sig lyckliga – eller åtminstone nästan alla – för deras bett ger en euforisk känsla hos deras offer. När huggtänderna sjunker in i huden så kan människan först känna ett snabbt sting av smärta, men detta övergår snabbt till njutning istället. Vissa människor kan bli beroende av att bli bitna och blir på så sätt mer lojala mot den Besläktade som ofta söker upp dem. Detta gör att det i viss mån gör det lättare för Besäktade att jaga.

Detta bett kallas i de Besläktades mun för ”Kyssen”. Detta beror på den euforiska och sköna känslan som uppstår tack vare den – även för Besläktade är Kyssen en skön upplevelse. Tack vare Kyssen så kan Besläktade lätt gå ut på folkfyllda platser, locka någon att gå avsides för att sedan ge denna person Kyssen.

Dock gäller detta främst de klaner som kan hantera det sociala med människor. De som kan passera som människor, trots att de är vandrande lik. Så hur gör då de mindre förskönade klanerna? Kyssen ger inte bara en euforisk och njutningsbar känsla utan den har också makten att förvirra till människans minne något. Om du vore av Klan Nosferatu så skulle du förmodligen smyga upp bakom en människa, greppa tag i denna och låta dina tänder sjunka in i deras varma hud. Människan kommer ändå minnas det som att något behagligt hände. Denne kommer inte minnas det hårda greppet, utan bara ett vagt minne av att någon var där och den sköna känslan från Kyssen.

Kyssen är ditt viktigaste redskap.

Blodsband - Vampyrens koppel

Att någons sinne kan bli förvirrat ut av Kyssen är väl känt bland Besläktade, men även blodet i sig har en effekt på varelser. Får någon dricka utav ditt blod blir deras känslor för dig starkare, du är mera omtyckt i deras ögon. Dricker personen mer utav det, blir denne en villig slav och skulle göra allt för dig. Än mer så bleknar alla andra band i jämförelse. Allt som spelar roll är du. Till och med döda eller dö för din skull är acceptabelt för att få vara i din gunst.

Tjänster

Men den fanatiska lydnad som kommer med blodsband är klumpig på många sätt. Om du verkligen vill få någon i din makt behöver du sätta dem i skuld till dig. För alla Besläktade, oavsett klan eller sekt, håller hårt på att betala tillbaka tjänster som de är skyldiga. Inte för att de är hedervärda varelser. Men den som får ryktet om sig att inte hålla sin del av ett avtal finner sig snart vara utan allierade.

Dvala

För allierade behöver du. Förr eller senare kommer du falla i Dvala. Om inte av allvarliga skador, så av brist på blod. I denna djupa sömn är du hjälplös. Och såvida du inte vill spendera veckor, år eller till och med århundraden så, och troligtvis dö under tiden, så behöver du allierade som skyddar dig. Men Dvala är inte det enda sättet du kan blir helt hjälplös på.

Pålen - naturligt vapen

Träpålen är ett vapen väl använt bland de Besläktade. Likt de gamla legenderna och myterna om vampyrer. Men pålen dödar inte. Om du får en påle in i ditt bröst så blir du paralyserad. Du kan inte längre röra på dig. Dina lemmar är stilla och stela. Det finns inga krafter du kan använda dig av för att få ut pålen själv och komma ur detta fysiska stillestånd. Dock är ditt sinne, dina tankar, hörsel och syn fortfarande aktiva. Du är medveten om vad som sker omkring dig och för en Besläktad är detta en hemsk upplevelse. Se det som att din kropp har blivit frusen. Kroppen är som förstelnad medan dina tankar går på högvarv.

Hur skulle det kännas, att vara fast i ditt huvud, veta om vad som sker runt dig men du är oförmögen att göra något? Du har blivit försatt i en position där du är svag, du är försvarslös och vem som helst kan göra vad de vill med dig. Som Besläktad är att vara pålad en outhärdlig upplevelse. Besläktade är rovdjur och att hamna i en sådan svag sits är inget någon av dem önskar.

Frukta träpålen. Men det finns det som är värre.

Solen och Elden - dina dödliga fiender

Besläktade är nattens barn och det är i mörkret de härjar, lever och njuter. Solen skyr de och bara att utsättas för solens strålar skulle innebära slutet för majoriteten av de Besläktade. Solen, ett stort brinnande klot är nattens barns naturliga fiende och även elden hyser de Besläktade ett hat och en stor rädsla för. Eld skrämmer och skadar den Besläktade på andra nivåer än bara slag och hugg kan göra. Elden lämnar en skada så djup och hemsk att tiden att läka det är betydligt längre och mer blod måste spenderas. Bara synen och hettan av lågorna får Besten att skrika inom en och får en att rygga undan. Håll dig borta från de varma lågorna om du värderar ditt o-liv.