Här samlas material som på olika sätt kan inspirera eller förmedla element av spelvärlden. Allt ifrån hela filmer, till enstaka karaktärer, visuella inslag, musik, humor, serier, spel, böcker m.m. kan hittas här och hjälpa dig få en bättre bild av känslan och stilen av Dead River Company. Den här sidan är ett pågående arbete, så saker kommer tillkomma, eller kanke byas ut allt eftersom, så se till att kolla den med jämna mellanrum.

Film

The Lost Boys 
Listen, just so you know, if you try to stop us, or vamp out in any way, I'll stake you without even thinking twice about it!
Camp. Ordet är camp. Så som bara 80-talet kan prestera. Allt finns här; håret, kläderna, solglasögon på natten, de riktigt töntiga replikerna, kaxiga barnkaraktärer, saxofonsolon, precis allt! Förutom under den viktorianska eran så är nog 1980-talet den period som bäst passar vampyren. Det kan ha att göra med att sådana alternativa kulturer som goth och punk nått en topp under decenniet, och att samhället på många sätt präglades av dekadens, extravagans och en sorts ytlighet som passar mycket bra med vampyrestetiken. Inga djupa filosofiska frågor höjs i den här filmen, och ingen djupdykning i vampyrens psyke sker, men bilden av det soliga strandsamhället med en onormalt hög nivå av försvinnanden, och ett pack av omänskliga, unga, vårdslösa blodsugare som gör varje ljummen natt osäker, är en underbar stilinspiration. 

Dangerous Liaisons 
I ended by falling on my knees and pledging her eternal love. And do you know that, at that time, and for several hours afterwards, I actually meant it.
Om det fanns en film att rekommendera till alla som lajvar eller funderar på att lajva en toreador så är det denna. Den utspelar sig i Frankrike på 1700-talet, bland uttråkade rika aristokrater som roar sig med att förföra och förgöra lämpliga måltavlor i en underlig tävling för att i slutändan kunna dominera varandra. Grymma, vackra och hänsynslösa, men också ytliga och sårbara huvudkaraktärer, och varje utbyte mellan dessa är en mästarkurs i hur toreadorer konverserar med varandra, om andra och om sig själva. Ett måste för alla som vill fördjupa sig i finesserna bakom elysiumspel och intrigspel, och de fantastiska kostymerna är förstås grädden på moset.

En vampyrs bekännelse
Evil is a point of view, God kills indescriminately...and so shall we. For no creatures under God are as we are none so like him...as ourselves.
Baserad på en populär bokserie som var en av de första med att berätta ifrån vampyrens perspektiv. Filmen visar många bra konflikter och moraliska betänkligheter som följer vampyrens existens. Den är tragisk, vacker och dramatisk, och utgör en underbar källa till inspiration, speciellt för klan toreador. 

Låt den rätte komma in 
Att fly är livet, att dröja döden.
Även denna film är baserad på en bok. Mörk och brutal, men samtidigt varm och ömsint, är denna högrelevant med ett svenskt perspektiv. Vampyrens tillvaro lyser i all dess rovdjursmässiga ensamhet, och fasan i att vara fångad i en kropp som aldrig åldras, men filmen lägger även mycket tid på vampyrens komplicerade relationer med människor, och frågar om verklig vänskap mellan dödlig och odöd kan existera. Oavsett klan, bakgrund och sekt så är den här filmen en bra grund för vad vampyren behöver göra för att överleva. 

Nosferatu
Your wife has such a beautiful neck...
Klassikern från 1922. Detta är filmen som introducerade mycket av vad vi tänker på när vi tänker på den klassiska vampyren: det mörka slottet uppe i bergen omgivet av åskstormar och fladdermöss; den mystiska greven som inte dricker… vin; unga kvinnor som förföljs av blodsugande fasor; pålar i bröstet; och soluppgången i sista minuten. Denna film bör ses dels för skickligheten som skapade den, men också för hur den formade bilden av vampyren i populärkulturen. Och obligatorisk för alla medlemmar av klan nosferatu såklart! ;)

Only lovers left alive 
How can you've lived for so long and still not get it? This self obsession is a waste of living. It could be spend in surviving things, appreciating nature, nurturing kindness and friendship, and dancing. You have been pretty lucky in love though, if I may say so.
En evighet är en lång tid, och alla vampyrer känner tillslut ledan av sin oändliga existens. Denna vackra, lågmälda och oerhört stämningsfulla film fångar perfekt flera element av vampyrens levnadscykel, det ljuva, korta ruset som blodet ger, såväl som deras relationer med varandra. Filmen visar bra hur yngre och äldre vampyrer relaterar olika till den moderna världen, och till varandra, och hur skör deras tillvaro kan vara. De förändras inte, medan världen går vidare. Somliga vampyrer kan använda sin oerhörda ålder för att se större mönster i tillvaron som aldrig upphör att fascinera, men för andra kommer världen alltid att vara densamma och det är ett deprimerande faktum.

Bram Stoker´s Dracula
I have crossed oceans of time to find you
Ingen annan litterär karaktär har anpassats så många olika gånger som Dracula, och den här filmen följer på många sätt boken väl. Alla vampyrer borde ha koll på en av de största (och, enligt somliga, den första) av deras slag. Tung, röd viktoriansk vampyrromantik med underbar visuell stil och bloddrypande äventyr. Denna film visar upp nästan alla av de discipliner lajvet använder sig av.

We are the night 
If you knew deep within your soul that there was only one person in the world meant just for you, the only person who could make you happy, what would you give up? What would you sacrifice? And how long would you search for them? How many centuries? And if you ever did find them, then what? Could you ever let them go? Wouldn't you grab onto them with both arms... and never... never let them go?
Modern, tysk vampyrfilm som på ett bra sätt illustrerar skillnaden mellan en fledgeling, en neonat, en ancillae och en elder i fråga om relation till mänskligheten, till sig själva och till framtiden. Livsfaserna visar kampen att förstå sitt nya liv som vampyr; berg-och-dal-banan av att vara en ung vampyr med en lust för allt som är nytt; livsledan och depressionen som drabbar de flesta vampyrer när de börjar passera gränsen för en mänsklig ålder; och den frånkopplade tillvaro som de äldsta kan leva i när det enda som spelar någon egentlig roll är en besatthet som på något sätt ska få tillvaron att ha en mening igen.

What we do in the shadows
 Yeah some of our clothes are from victims. You might bite someone and then, you think, 'Oooh, those are some nice pants!'
Utan tvekan en av de mest humoristiska inblickarna i vampyrens liv som någonsin spelats in. En grupp dokumentärfilmare förljer fyra vampyrer i från olika eror som alla delar ett hus i Nya Zeland. Även med den hysteriska tonen när vampyrerna hanterar sådana saker som att ingen skött disken på 4 år; vikten av att lägga ut handdukar på möblerna du inte vill spilla på när du har ett offer på besök; och hur länge dina ringrostiga hypnoskunskaper kan få polisen att ignorera liket på golvet och de svävande vampyrerna under kökslampan; så tar den även upp många bra aspekt av vampyrernas vardag som även DRCs vampyrer kommer känna igen. Missa inte att kolla in en av de roligaste vampyrfilmer vi någonsin sett!  

 

TV

Trigun
If you keep saving butterflies, spiders will starve to death! But… wanting to save them both is a contradiction. 
Baserad på en manga är denna anime ett snabbare sätt att ta till sig några av de tyngsta aspekterna av vad det innebär att ha en hög humanity allt eftersom du följer seriens huvudkaraktär. Bördan, desperationen, ärren, en konstant inre kamp, priset för att känna är högt och denna serie framställer vilken nivå av komplexitet som ligger bakom att vara "mänsklig", speciellt när du, som en övernaturlig varelse, har potentialen att föra med dig så mycket sorg och smärta till dem omkring dig. Detta är en av de svåraste utmaningarna en spelare kan ta sig ann. Det handlar om mycket mer än att vara "snäll", det handlar om att känna varje misstag du gjort som lett till lidande, och besattheten av att försöka rädda alla. Rekomenderas för dig som är intresserad av att spela hög humanity. Och för dig som gillar mycket bra, klassisk anime. 

Buffy the vampire slayerbuffy the vampire slayer
Seize the moment, ‘cause tomorrow you might be dead.
Ingen lista på inspiration för vampyrlajvaren är komplett utan ett omnämnande av Buffy. Skapad av Joss Whedon handlar denna humoristiska, äventyrliga men också bitvis mörka serie inte främst om vampyrerna utan om den som jagar dem: Buffy. Sedd utifrån är hon arketypen av den som alltid faller offer för vampyrerna - den blonda, peppiga cheerleadern, men i denna serie är hon den enda som har styrkan att jaga och dräpa vampyrerna. Buffy handlar om vänskap, kärlek och om att växa upp, men det handlar också om en dold värld som finns under den vi känner, och där rör sig mer än bara vampyrer.

Angel
Here's the plan: We go in, I start hitting people hard in the face, see where it takes us. 
Först kom Buffy och sen kom Angel, en spinoff-serie som utspelar sig på en övernaturlig detektivbyrå i Los Angeles. Anses ofta ha en vuxnare ton än Buffy, men världen är densamma, och för DRCs vampyrer finns det definitvt saker som kommer kännas bekanta. Vampyren som vill sona tidigare brott är återkommande här, såväl som hemliga sällskap, mörka förflutna, demoner och onda företag med oheliga agendor. 

 

Spel

Vampire: The Masquerade - Bloodlines  
The Sabbat are worthless, man. Fake tits on a zombie worthless. Fun to watch though. Like the Three Stooges with chainsaws.
Det ultimata dataspelet för vampyrlajvare baserat på samma rollspel som ligger till grund för DRC. Karaktärerna, stämningen, mörkret, plotterna och konflikterna är alla bördig inspirationsjord. Spelet är även resultatet av mycket kärlek ifrån användare som patchat det genom åren, så se till att hitta den senaste versionen!

Spelets brist är ett något problematiskt framställande av kvinnliga karaktärer som att de t.ex. alltid är mera lättklädda än de manliga. 

 

Serier

Memento vivere
En webbserie som utspelar sig i en värld som på många sätt är samma som den i DRC. Baserad på Vampire: the masquerade följer berättelsen flera olika vampyrer som rör sig i staden Göteborg, och i Sverige. Brujahs, gangrels, toreadorer, nosferatus, alla klanerna är på plats tillsammans med maktspelen och intrigerna.

Vampires suck
En webbserie som tar en humoristisk titt på Camarillan, Sabbaten och dess klaner, såväl som följer ett antal missanpassade vamyrer som försöker navigera sig igen den mörka natten en stripp i taget. Ett roligt sätt att lära sig förvånansvärt mycket om DRC-världen!

 

Musikal

Tanz der vamprie tumblr ocshgqHrWr1uk6kngo3 r2 400
Vampyrer som sjunger och dansar? Det rena underhållningsvärdet är nog för att rekommendera denna musikalvariant av vampyrfilmen The fearless vampire killers, men flera av låtarna behandlar viktiga teman för varje vampyr: vinster och förluster med att leva för evigt; att längta efter något en inte kan få; och det eviga, giriga begäret som är Besten. 

 

 

 

GALF
Göteborgs Allmänna Lajvförening:  
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Ordförande:
Elisabeth Sjöberg
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Kassör:
David Olofsson
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Sekreterare:
Cecilia Rosvall
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Ledamot:
Pontus Lindhé Ohlsson
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Ledamot:
Emanuel Svensson Goytia
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Suppleant:
Fanny N. Wihlborg

Suppleant:
Katie Sandström
                       

DRC
Dead River Company:
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Huvudarrangör:
Fanny N. Wihlborg
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Arrangör, IT Ansvarig:
Bafel Jajo
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Arrangör:
Niklas Danielsson
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Arrangör:
Alkiz Hogedal
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Arrangör:
Andreas Hamberg
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. 

 
           

fb art

Instagram App Large May2016 200

my tumblr blog by jackjack71 d7d7txe

           

VEIN
Versa Est In Sanginum:
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Huvudarrangör:
Alexi Hedlund

Arrangör: 
Anders Carlson

Arrangör:  
Sanne Andersson

Arrangör: 
Simon “Röd” Kujala

           

fb art

Prolog

Göteborgs fall; hur Camarillans starka borg och kil i Norden blev ett förorenat näste för den blodtörstiga Sabbaten var en tragedi som skakade Europas besläktade och hängde över kontinenten som ett mörkt moln av förödmjukande minnen.

Det har alltid funnit oroshärdar i Europa; platser där Sabbaten förskansat sig för djupt för att Camarillan ska kunna driva bort dem. Söderut, österut, i Ryssland, och så i norden förstås. Norge och Finland är sedan länge två starka sabbatfästen. Mera isolerade ifrån kontinenten har de varit svårare att nå.

Sverige var den kil Camarillan förlitade sig på för att hålla situationen under kontroll när Norge och Finland oväntat slog sig samman för att tvinga Camarillan ur norden och etablera en svensk sabbat. Göteborg, en strategisk nyckelpunkt och en av de viktigaste hamnstäderna på dessa breddgrader, var en av de första städerna som attackerades och till slut föll.

I nästan 150 år styrde sålunda Sabbaten ensam Norden. Isolationen från kontinenten hade redan innan gett upphov till starka nästen i både Norge och Finland, och Sverige med Göteborg innebar att Camarillan fick erkänna sig besegrad och utdriven ifrån samtliga dessa länder. Men hon glömde aldrig, och gav heller aldrig upp hoppet om att kunna återta den förlorade marken.

I nästan 150 år har detta bokstavligen hängt över Europas camareliter, där Sverige legat mellan Finland och Norge som en kombination av sabbatterritorium och ingenmansland.

Gränsen mellan Danmark och Sverige blev frontlinjen för det konstant rasande kriget mellan sekterna. Danmark accepterade sin nödvändiga funktion som gränsvakt mellan Sabbaten och resten av Europas besläktade, och konflikter mellan Sverige och Danmark var sällan frånvarande, även om intensiteten i dessa konfrontationer varierade stort från ett decennium till ett annat. Samtidigt växte sig Sabbaten stark i Skåne och rotade sig till den grad att kritiska röster inom Camarillan började ifrågasätta om det alls fanns en vilja att återta svensk mark och jämförde Danmark som en plattform för en invasion kontra dess roll som grindvakt.

De enda egentliga intrången som gjorts av Camarillan har varit via Danmark mot Malmö, en stark fiende med flera satelliter av sydsvensk Sabbat som organiserat sig. Resultatet har varit skärmytslingar som böljat fram och tillbaka genom åren men åstadkommit lite.

En ny, kontroversiell taktik lades sålunda fram; att förbipassera Malmö helt och återta Göteborg via Fredrikshavn för att slå in en ny kil som skulle skära av den sydsvenska Sabbaten från Norge. Förslaget mötte motstånd från flera håll inom Camarillan som allt för riskabelt och en onödig uppdelning av resurser, men fick i slutändan tillräckligt med stöd för att kunna genomföras. Kallelsen att återta denna stad som varit en plågsam förlust manade flera vampyrer att resa norrut för att delta.

Fem besläktade framträdde och bildade ett krigsråd som ledde offensiven från olika positioner runt Göteborg. Deras identiteter och kvalifikationer hölls hemliga av säkerhetsskäl och deras order fördes nedåt i Camarillans led via utvalda löjtnanter. Striderna handlade i början främst om resurser och information, det mänskliga nätverket och olika insatser med ghouls. Men våldet trappades upp och allt oftare möttes besläktade på slagfältet. De stridande vampyrerna delades upp i två huvudgrupper:

Trupp Nord, den större gruppen, också känd som Hammaren, hanterade de större nordliga områdena. De såg hårdare strider och led högre förluster, men vann även segrar mot odds som ansågs i princip omöjliga. Den rådsmedlem som direkt såg över dem fick rykte om sig att vara en excentriker vars planer tog sig en mycket intuitiv form och utifrån lätt liknade ren dumdristig galenskap. I slutändan gav de trots detta segrar där andra hade gått under. Denna rådsmedlem var endast känd under kodnamnet Råttan.

Den andra gruppen var Trupp Syd, eller Kappan. Dessa besläktade opererade i centrum av staden och de södra områdena. Deras aktioner var subtilare och de hanterade även maskeradbrott och uppstädning. De styrdes med en närmast kirurgisk precision av en annan rådsmedlem som var känd under kodnamnet Katten; en person som snabbt framstod som raka motsatsen till Råttan i sitt temperament och metoder.

De övriga rådsmedlemmarna, deras roller långt ifrån så definierade utåt som Kattens och Råttans, benämndes med kodnamnen Elden, Repet och Oxen.

Kapitel Ett

Göteborg tog tio år att återta, och utnämndes officiellt till en legitim camarilladomän hösten 2013, men var under ständigt hot utifrån. I november samma år så chockades flera av Göteborgs vampyrer när nyheten kom att Sabbaten, utan förvarning, slagit till emot Kungälv och brutalt dräpt de cotterier som hållit området. Precisionen i attacken, som inte lämnat några kända vittnen vid liv, höjde frågan hur Sabbaten kunde ha en så pass detaljerad kunskap om Kungälvs försvar, och somliga fruktade att detta bara var den första attacken och att nya anfall mot själva Göteborg snart var att vänta. Rykten gick även att klan Brujah fått ett erbjudande från Rådet att återta Kungälv i utbyte mot att få staden som egen domän, men att interna splittringar ledde till att klanen aldrig agerade på erbjudandet och flera av dem valde att lämna domänen efter detta.

Samtidigt som Göteborg förklarades vara en camarilladomän så trädde två av dess rådsmedlemmar, Elden och Repet, fram och presenterade sig som lady Miranda Berkley av klan tremere och Emmy-Lou Morningbright av klan toreador. Dessa två tog öppet en plats i stadens toppskikt och sedemera även som stadens första seneschal och furste på 150 år. Men de övriga rådsmedlemmarna lyste fortfarande med sin frånvaro och flera undrade öppet vad detta kunde bero på, och undran gav så småningom plats för misstänktsamhet och osäkerhet inför vart man hade dessa anonyma ancillor som hade visat sådan skicklighet i att jaga och dräpa sina fiender. Runt den nya fursten och hennes seneschal stod så ett nytt och bräckligt primogen bestående av flera av stadens mest inflytelserika vampyrer.

Kapitel Två

Kungälv förblev en relativt tyst men hotfull granne under en tid, men detta skulle inte vara. Sabbatens närvaro blev under 2015 en allt mera kännbar fråga. Detta kulminerade i vad som ansågs vara ett så gott som bekräftat rykte att en biskop hade anlänt till staden för att etablera ett riktigt sabbatstyre. Frågan hur Sabbaten skulle kunna upprätthålla en stark närvaro i en såpass liten stad som Kungälv besvarades snart då sommarens lugn punkterades gång efter en annan av attacker på människor i Göteborg av sabbat som släckte sin törst. Staden befann sig nu i greppet på en stark oro och växande fasa vilken slog hårt emot camarillavampyrernas intressen, och även deras förmåga att hitta blod åt sig själva.

Kritikerna var inte sena att påpeka att en stad med så pass rastlösa gränser knappast kunde kallas för en ”säker” domän. Frågan om fler strider verkligen var värt kostnaden, eller om det var realistiskt att tro att Göteborg gick att hållas i längden diskuterades både i Göteborg och i Europa. Samtalet fördes framförallt flitigt i Danmark där somliga menade att den egna domänen placerats i en ohållbar situation med två aktiva fronter på samma gång.

Det ännu unga styret visade sig också vackla i sin makt, och en frånvarande furste väckte oro. Prins Morningbright svarade på oron genom att utan förvarning lämna sin tron till en allierad, en malkavancillae vid namn Stahre utan tidigare nämnvärt rykte. Morningbright själv fortsatte att bo i staden i en sorts självpåtagen exil från det sociala livet. Orsakerna bakom detta byte antydde maktstrider på toppen, men inget offentliggjordes för allmänheten. Den nye fursten satt i sin tur bara ett kort tag på tronen innan den ultimata tragedin inträffade. Han föll i händerna på ett sabbatpack som lyckats ta sig in i staden och hitta honom oförsvarad.  Furst Stahre, vars liv hotats av Sabbaten tidigare men som då undkommit, blev gisslan i en vild jakt som drev igenom Göteborg mellan Sabbat och Camarilla. Den kulminerade på Östra kyrkogården där Sabbaten i vrede och desperation dräpte sin fånge innan de antingen tillfångatogs eller flydde.

Skakade av denna förlust så samlade sig Göteborgs vampyrer för att sörja och finna en ny kurs. Det var i denna mörka timma som ytterligare en rådsmedlem, den omtalade Katten, som tidigare gjort ett fåtal framträdanden och som också lett jakten på den kidnappade fursten, trädde fram och sade sig villig att axla kronans börda. Som Olof Brahe, ancillae av klan ventrue, tog han tronen och gav sitt ord på att föra Göteborg vidare från dessa nederlag och mot en ny framtid.

 

Kapitel Tre

Detta nya styre tycktes bli det starkaste hittills, och en ny gnista av hopp tändes i staden. Både Sabbaten och Camarillan byggde sin styrka och en slutgiltig konfrontation med Kungälv kändes allt närmare. När denna till slut kom under vintern 2015 så slog båda sidor till nästan samtidigt. Göteborg hade skaffat sig allierade från Danmarks brujahklan och den oberoende gangrelklanen som vandrar de svenska vidderna. Efter en hård kamp och flera förluster i självaste Kungälv så föll till slut sabbatens fruktade ärkebiskop, Svea för Göteborgs trupper.

Segern öppnade för att etablera nya camarilladomäner som skulle skydda Göteborg och hålla hennes rygg fri från den omedelbara fara som hon svävat i sedan hon först befriades. Nya besläktade sökte utåt med Göteborg i ryggen för att etablera nya domäner, och även de som hjälpt Göteborg i kampen mot Kungälv blönades med mark.. Plötsligt var inte Göteborg ensam domän i norden längre, utan stod tillsammans med de nya domänerna Kungsbacka och Stenungsund. Kungsbacka blev sätet för flera brujahs som nu kunde formge en domän efter eget huvud, medan Stenungsunds styre aldrig framträdde lika tydligt och blev mer av ett mysterium.

I Kungälv däremot så etablerades aldrig en domän. Där placerade sig stället en varelse som hävdade sig ha varit nyckeln till Göteborgs seger, och som la staden under sig som sitt eget, oberoende område. Denna gåtfulla och mäktiga vampyr av klan lasombra brann öppet av hat inför sina klanfränder i Sabbaten, men vägrade officiellt att ställa sig närmare Göteborgs Camarilla än som en tydligt oberoende part.

Efter ett år under furst Brahe så kunde en tydligare stabilitet märkas i staden, understött av sina nya camarillagrannar, och dess styre hade sakta kunnat bygga upp pyramiden. Detta relativa lugn hjälpte att locka nya besläktade till Göteborg, och en ny era verkade gry för staden som inte längre präglades av en aktiv front. Även om många underliga händelser och historier cirkulerade inom staden under denna tid som antydde att göteborgarna hade mer än bara Sabbaten att oroa sig för så ansågs ändå perioden som den första där Göteborg faktiskt kunde känna en viss frid.

Med en större vision än bara Göteborg, och tyngd av hur fursteansvaret hindrade honom från att föra fronten framåt så lämnade Brahe, efter en tid, ifrån sig kronan till toreadoren Clemence Constantine Corday. Hans förhoppning var att hon skulle kunna föra med sig en del av elegansen och kulturen ifrån sin hemstad Paris. Corday, som aldrig tidigare hållit en sådan position, men som hölls högt av många i Göteborg för sin varma och behagliga personlighet, accepterade Brahes utnämning.

Så har Brahe, nu en härförare och utan sitt krigsråd, dragit vidare in i Sverige, och flera av stadens besläktade som formats av det långa kriget följde med honom. En oprövad prins sitter på tronen, och vid sin sida har hon Brahes seneschal, Sir Lionel Hopesworth av klan malkav, en krigsveteran som på många sätt är hennes motsats.

Ett nytt Göteborg håller på att resa sig.

Dead River Company (DRC) är ett vampyrlajv som är baserat på White Wolfs rollspel Vampire the Masquerade (VtM), men med ett eget regelsystem anpassat för lajv.

VtM är ett hopkok av all mytologi, legender och populärkulturella varianter, så som böcker och filmer, som omger vampyren. Resultatet är en unik version av vampyrmyten som lånar friskt från alla sina föregångare. Genom att till exempel dela upp vampyrerna i klaner vars exklusiva egenskaper går i "arv" från generation till generation, men med några gemensamma svagheter som påverkar hela rasen så förklarar VtM hur vampyrer kan beskrivas så totalt olika i olika berättelser, som blodtörstiga, fula monster eller plågade och vackra men ack så ensamma nattvandrare. Detta ger också spelare en unik möjlighet att dyka ner i den här världen och skapa precis den typen av vampyr som hon vill prova på.

Lajvets handling utspelar sig främst i Göteborg, men i DRC är staden en hårdare och mörkare plats med fler mysterier. Den är större, med fler dunkla gränder och språng som också innehåller mer misär, korruption och våld. Klyftorna mellan de som har och de som inte har är djupa och breda. Gäng och organiserad brottslighet har etablerat sin närvaro sedan länge. Men staden är även full av vanliga människor som bara vill leva sina liv så gott de kan. Och i skuggorna bakom samhället, avvisade av de flesta som gamla legender och vandringssägner, lever vampyrerna. De existerar vid sidan av människorna, jagar och influerar, men alltid i det fördolda. De har sitt eget samhälle, och sina egna lagar, och den främsta av dessa är att aldrig låta vampyrernas existens bli känd.

Spelet hänger på spelarnas engagemang och förmåga att gå in för sin roll och porträttera denna på bästa sätt. För dig som deltar så måste du vara införstådd med de lagar och regler som gäller i spelvärlden och påverkar vampyrsamhället. Vampyrernas lagar kallas för traditionerna. Bryter din karaktär mot dessa lagar så kommer det få konsekvenser inuti spelet, och de kan variera stort beroende på hur du som spelare väljer att agera.

Den andra uppsättningen regler som finns är de som arrangörerna satt upp för hur spelet ska gå till, hur stridssystemet och de olika krafterna fungerar, hur spelsituationer ska lösas praktiskt och så vidare. Dessa regler måste du som spelare följa. Fusk och regelbrott kan leda till avstängning från lajvet.

Arrangörer för Dead River Company är:

Fanny Niklasson Wihlborg

Niklas Danielsson

Alkiz Hogedal

Andreas Hamberg

Arrangörsgruppen kan nås via This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

“The process of delving into the black abyss is to me the keenest form of fascination”
H.P. Lovecraft

Vi som skapade det här lajvet gjorde så eftersom vi såg potentialen att berätta bra historier via ett kampanjlajv i en modern miljö med många moraliska gråzoner kombinerat med mystik, mörker, relationsspel och karaktärsutveckling. Vi strävar efter ett lajv som är tillgängligt för nybörjare samtidigt som det ska kunna tilltala mer erfarna spelare. Vi vill uppmuntra en gemenskap som ska vara välkomnande och inkluderande för alla och kunna erbjuda något för de flesta, vare sig intresset ligger främst för äventyr, relationer eller politiska intriger. Vi vill förankra våra karaktärers förflutna i den bredd som vampyrlajvet erbjuder i form av olika kulturer, brokiga förflutna och skiftande tidsepoker som krockar och skapar något nytt om vartannat.

Teman

DRCs teman kretsar kring vad det innebär att vara “mänsklig”, själslig konflikt, bestialitet, övernaturlighet, makt, mysterier, personlig skräck och det okända samt politik, paranoia, svek, och våld, men även vänskap, hopp och strävan efter försoning. Det är ett lajv där mörka teman utforskas, och där spelet ofta hamnar i rena skräckscenarion, frågor kring förtryck och orättvisa, och skuggsidan av samhället.

Spelet är tänkt att lägga fokus på karaktärernas individuella triumfer och förluster såväl som de band som skapas. Vänskap och allianser existerar även i en så hård och cynisk värld som vampyrernas, men löper alltid en risk att falla offer för omvärldens intriger eller den egna naturen. Kniven mellan dina revben som hålls av en vän snarare än en fiende blir desto bittrare att upptäcka. De band som kan överleva en sådan verklighet kan ibland bli den ljuspunkt som lyfter fram det bästa i din karaktär. Även konkurrenter, eller rent av fiender, och hur din karaktär hanterar dessa säger något om hens person och är en viktig del av spelet.

Som spelare så uppmuntras du att utforska själens mörkaste vrår och ställa frågor om vad det är att vara en människa; vilka linjer som aldrig får korsas och de relativistiska dragen i sådana trubbiga uttryck som “godhet” och “ondska”. Ju mer du lär känna din karaktär desto bättre! Du väljer själv vilka mål du har för dels dig själv och dels din karaktär, och dessa kan skilja sig mycket åt. Din karaktär kanske strävar efter framgångar, men du själv tycker det är roligt att regelbundet hamna i olika knipor.

Vampyrvärlden styrs inte bara av mänsklighet kontra best, utan även klasskillnader. En del grupper har en högre klass i spelvärden, och behandlas därefter. Världen är orättvis, och byggd på ett feodalt tänkande där en liten elit har makten över, och ofta utnyttjar, de under sig. Är du en underdog som vill bita ifrån och störta systemet, uppnå ökad jämlikhet, eller som har ambitioner att en gång sätta dig med det fina folket och bli en av dem? Är du en del av den etablerade ordningen som vet att smickra uppåt och sparka nedåt? Är du nöjd med din position eller vill du vidare uppåt? Har du dåligt samvete över de privilegier som din klasstillhörighet ger dig? Orättvisorna och friktionen som uppstår är en drivkraft som för den egna karaktären framåt och som alltid kommer finnas med som en faktor.

Design

Som ett interaktivt spel så strävar DRC efter att väcka känslor i våra spelare och deras karaktärer medan de rör sig i en mörk och komplicerad värld fylld av konflikter. Vi vill vara ett upplevelsefokuserat lajv där din karaktär uppmuntras att hitta sin personliga väg. Ju längre hon spelas desto mer kommer hennes personlighet att formas av erfarenheterna och relationerna hon samlar under resans gång.

DRC är en så kallad “sandlåda” eller open-world-spel, där din karaktär släpps ner och själv får utforska allt omkring sig efter eget huvud. Detta innebär att du som spelare får bestämma i vilken riktning du vill ta din karaktär, vilken typ av spel som du vill fokusera på, och vilka delar av världen du vill utforska närmare.  Spelledningen finns dock på plats för att ge feedback, och för att designa eller hjälpa din karaktär att komma in i personliga, eller mera övergripande plotter (narrativ) om du önskar.

Spelet är ett konfliktlajv. Vi uppmuntrar en maktpyramid som förtrycker somliga, och lyfter upp andra. Lajvarna kliver in i ett nollsummespel där de kommer uppmuntras att förhålla sig till detta, och vara beredda på att de strukturer som finns på plats ibland kan drabba dem, men också även lyfta eller hjälpa dem, och de uppmuntras även att hitta sätt att antingen medvetet spela med eller emot dessa strukturer.

Jämställdhet

Eftersom detta är en extra framträdande del av vårt spel såväl som en punkt i Göteborgs Allmänna Lajvförenings stadgar följer här en mer utförlig text.
Vi satsar aktivt på att främja jämställdhet inom och utanför spelvärlden. Vi anser att detta är ett viktigt område att fokusera på och också att uppmuntra utveckling inom. Vi har formgivit vår spelvärd med detta i bakhuvudet. Kvinnliga sl-styrda karaktärer med makt, inflytande och/eller nyckelroller dyker ofta upp. Även i skapandet av dessa karaktärer, både manliga och kvinnliga, så har vi försökt att kliva ifrån könsrelaterade stereotyper och klyschor så som vi identifierat dem. När det gäller våra spelare så uppmuntrar vi reflektion kring dessa teman. Karaktärskoncept som befäster alltför många och extrema negativa könsroller, så som våldtäktsman, kommer att antingen avvisas eller utvecklas till något genomtänkt. Detta dels för hur de motverkar vår vision men även för att de sällan bidrar till intressant lajv på något sätt utan snarare riskerar att grunda mycket spel på en ytlig och frustrerande “shock”-nivå.

Vi motsätter oss på intet sätt ett koncept som innehåller traditionellt könstypiska drag, vi önskar bara att våra lajvare känner att de har tillgång till hela spektrumet av karaktärsdrag oavsett deras egen eller karaktärens upplevda könsidentitet, vare sig de vill lajva vän och ömtålig eller den mest hårdhudade krigare. Vi uppmuntrar att denna frihet även syns i karaktärsinteraktionerna. Den kvinnliga tjänaren som blir till en vandringstrofé som olika manliga karaktärer kan slåss om är ett scenario som inte har en plats hos oss.

Vi vill helst se en spelstad där de olika maktskikten är varierade och relativt jämnt spridda mellan manliga och kvinnliga karaktärer, något som lätt snedfördelas. På grund av denna snedfördelning så lägger vi extra tid på att uppmuntra och stötta våra kvinnliga lajvare som är intresserade av att spela det mera maktcentrerade, politiska intrigspelet. Av erfarenhet vet vi att detta är ett område som kvinnliga spelare kan känna är svårare att ta sig fram i även om intresset finns. Detta kan avskräcka somliga från att försöka, och vi ser att en del av snedfördelningen i höga poster, mäktiga karaktärer och inflytande i spelet kan spåras hit. För att motverka denna effekt så följer vi en varannan-policy. Denna fastställer att för varje manlig spelare som tar in en karaktär med en ålder över 100 år så måste nästa karaktär i den åldersklassen spelas av en kvinna. På så vis så fördelas de starkaste rollerna jämnt mellan män och kvinnor (skulle en kvinnlig spelare av den ålderklassen sluta spela sin karaktär så kommer vi inte att försöka balansera för det genom att ta bort en manlig karaktär).

Vi vill även tillägga att vi inte vill förminska hela det spektrum som är genus med denna inställning, men sätta fokus på att motarbeta en dynamik baserad på skadliga traditionella könsnormer, och det binära status quo som dessa ofta tar sig uttryck igenom.

Vår spelvärld är trots allt detta förankrad i en riktig värld med en riktig historia och många olika kulturella samt sociala perspektiv på könsroller, och en syn på jämställdhet som varierat stort från era till era och land till land. Vi är medvetna om detta, och att detta kommer att ha olika effekter på olika karaktärer, som till exempel att en gammal karaktär skulle kunna bära med sig många traditionella, ålderdomliga tankar kring män och kvinnor. Vi uppmuntrar våra spelare att ha ett medvetet förhållningssätt till detta. Vad har din karaktär till exempel kommit  i kontakt med för normer? Har hen brutit mot dem eller följt dem? Hur ser hen på dem nu?

Vad gäller våra vampyrers syn på jämställdhet så har könsroller tagit mer av en baksätesposition till förmån för vampyrsamhällets verklighet som skiljer sig stort från människornas. Även om en medvetenhet om könsroller kan finnas så är detta oftast mindre viktigt än vem som är användbar för din karaktär och vem som är en rival eller fiende.

Vad kan våra lajvare förvänta sig av spelledningen?

  • Att vi är tillgängliga, för caféträffar varje vecka, privata möten, telefonsamtal eller digital kommunikation.
  • Ett aktivt engagemang för jämställdhet och inkludering.
  • Att vi representerar omvärlden. Med detta menas att allt som din karaktär gör som har som en effekt på omvärlden kommer att spelas ut och beskrivas av spelledningen i enlighet med vår bild av spelvärlden.  
  • Att alla våra lajvare kommer att få ett professionellt bemötande och samma mängd av vår tid, efter behov, oavsett vad de spelar, eller hur länge de varit med.
  • Att vi representerar en konsekvensbaserad värld. Med detta menas att handlingar har konsekvenser och vi strävar efter att vara konsekventa och realistiska i hur dessa ter sig, vare sig de är positiva eller negativa för att skapa en så trovärdig värld som möjligt.
  • Att vi alltid är mottagliga för konstruktiv kritik och idéer för hur lajvet kan förbättras, eller problem som behöver rättas till, och att era tankar kommer tas på allvar.
  • En tydlig åtskillnad mellan ingame och off. Det våra karaktärer vill är inte detsamma som vad spelledaren vill.

Vad spelledningen förväntar sig av lajvarna

  • Kommunikation. Låt oss veta om du har något på hjärtat, ju tidigare desto bättre för att få ett mera givande lajv och off-gemenskap. Prata med oss, vägen är lika viktig som målet, och vi kan inte hjälpa om vi inte vet hur läget ligger.
  • Förståelse för att saker ibland inte kommer funka utan att det är någons fel. I en frivillig hobby så kan du inte tvinga saker att fungera precis som du vill.
  • Tålamod.Vi lägger frivilligt tid, pengar och energi på att skapa lajv en stor del av året, och skulle vi misslyckas med det vi sagt så har vanligtvis våra liv utanför lajvet kommit emellan.
  • Acceptans för att vi har sista ordet i frågor om spelvärlden och lajvets mekanik.
  • Hänsyn för vår tid. Precis som vi bara vill lägga en viss mängd timmar på ett frivilligt arbete så vill vi också att våra lajvare tänker på hur de spenderar vår tid. Kasta inte bort en stor portion av den på projekt som du sedan lättsinnigt släpper. Det är tid som vi hade kunnat lägga på andra bitar av lajvet.
  • Respekt. Precis som vi strävar efter ett gott bemötande så blir vårt arbete trevligare om det också är vad vi får tillbaka.