Är du en framtida förstagångsarrangör som vill ha vägledning från erfarna arrangörer, eller en gammal arrangörsräv?

Vill du sätta upp ett lajv utan att starta en egen förening, men ändå få ekonomiskt stöd utifrån?

Vill du ha hjälp att söka pengar från bland annat Sverok, men är nervös över byråkratin?

Ingen fara! Göteborgs Allmänna Lajvförening (GALF) är en förening som har arrangerat lajv sedan 2013 och därför har en stor resurs i våra medlemmar som är de som genomfört dessa. Vi har arrangerat lajv i många olika genrer, allt mellan vampirelajv till korta men kraftfulla blackboxlajv ur lajvantologin “Stolt”.

Vi som förening finner stolthet i vårt aktiva och stadgagrundade jämställdhetsarbete, har en god kontakt med många lajvvänliga lokaler i Göteborg och deras kontaktpersoner och kan därför underlätta med en av de ofta mest stressiga och energikrävande behoven för en lajvarrangör.

Nedanför har vi listat några frågor som kan vara bra att tänka på för att få ett lyckat lajv. I ett första mejl till oss är det bra om ni kan fylla i det ni redan vet, så kan vi hjälpa er med processen vidare.

Så om ni är intresserade av att sätta upp lajv i Göteborg med omnejd, tveka inte att skriva direkt till oss på This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. så kan vi se vad era mål och behov är.

Vi ser fram emot era idéer och visioner och att få hjälpa er att göra dem till verklighet.

Dessa frågor är ett hjälpmedel för er som spelledare eller arrangörer till att få en ordentlig grund för ert arrangemang, samt för att efterfråga budget eller hjälp ifrån GALF.

  1. Beskriv ert koncept (max ett A4).
  2. Vad har ni för målgrupp med arrangemanget?
  3. Hur många avser ni att ha med på arrangemanget? Max och minst antal deltagare.
  4. Vilken typ av lokaler/miljö behöver ni?
  5. Hur många tillfällen har ni planerat att arrangemanget ska pågå?
  6. Vilken typ av stöd behöver ni från GALF? Ekonomiskt, lokal, kontakter etc.
  7. Hur har ni tänkt runt trygghet i ert arrangemang t.ex. med hjälp av trygghetsvärdar?
  8. Budget
    1. Vad beräknar ni att arrangemanget kommer att kosta och vilken typ av utgifter kommer ni att ha?
    2. Vilka sorts intäkter (om några) beräknar ni att arrangemanget skall ha?