För att ett lajv ska kunna genomföras behöver vi karaktärer att spela. Till just det här lajvet söker vi både Camarillaanslutna, Sabbat och Oberoende karaktärer.

Klaner

Följande klaner svär sig i regel till Camarillan och är spelbara:

  • Brujah
  • Gangrel
  • Malkav
  • Nosferatu
  • Toreador
  • Tremere
  • Ventrue

Alla klaner utom Tremere har antitribu i Sabbaten, och från klan Ventrue återfinns endast ett fåtal kända antitribu.

Spelbara Sabbatklaner:

  • Lasombra
  • Tzimisce

Klan Lasombra har antitribu i Camarillan men inte Tzimisce.

Andra klaner och blodslinjer existerar i världen och det är möjligt att din karaktär känner till dessa, dock är inte tunnblodig tillgänglig att porträttera på detta lajv.

Vad kan din karaktär göra?

Karaktärerna på lajvet består av en stor del lycksökare. Vampyrer som på ett eller annat sätt vill få en del av kakan när det nu finns en liten, liten chans att Göteborg till slut skulle kunna falla i händerna på övernaturliga varelser. Andra är där för att bevisa sig, eller överbevisa andra. Kan klan Tremere verkligen ha läst profetiorna och tecknen rätt? Du skulle kunna vara ditskickad/beordrad av Camarillan eller Sabbaten, eller så har du rest på egen hand för att börja ett nytt liv. Åldern på karaktärerna varierar därför från ung, nyskapad neonat (eller kanske till och med fledgling) till gammal, etablerad Ancilla, med störst fokus på äldre neonater - yngre ancillor. Detta innebär dock inte att du kommer stå utan spel om du spelar en karaktär utanför detta spann, alla är välkomna och kommer att ha sin plats i historien.

En viktig sak att tänka på när du skriver din karaktär är att även om du väljer att spela en yngre karaktär är du inte maktlös - långt ifrån. Systemet är skrivet på ett sådant sätt att även en Elder aldrig kommer att kunna stå själv om yngre väljer att gå ihop för att fälla den. Varje bloddroppe kan bli den livsnödvändiga tungan på vågen.

Spelledningen kommer också att sträva efter en så jämn balans mellan de båda sekterna som möjligt. Detta innebär att vi kan behöva tillfälligt “pausa” någon av sekterna från nya karaktärer för att bibehålla balansen. Då kan du bli ombedd att antingen vänta ett tag till den andra sekten fått fler karaktärer, eller fundera på ett annat koncept. Vill du vara säker på att få spela ditt tilltänkta koncept (eller kanske till och med drömkoncept) så rekommenderar vi att du anmäler dig så tidigt som möjligt.

Karaktärer spelledningen söker spelare till

Precis som till första kapitlet av Carpe Noctem finns det ett litet antal karaktärer som är nödvändiga för att lajvet ska kunna spelas. Dessa ska inte betraktas som Spelledarledda personer (SLP:er), utan är karaktärer som vilka andra - som du som spelare har full kontroll över. Det är dock karaktärer som kommer att behöva driva spelet framåt så du måste vara bekväm med det. På grund av orsaker relaterade till lajvets huvudplot finns det ett par punkter att förhålla sig till med varje karaktär. Är du intresserad av att skicka in en ansökan till en eller flera av dem så ber vi dig därför att först mejla spelledningen och fråga efter dessa punkter. Det är dock av yttersta vikt att du sedan inte sprider dessa punkter till andra spelare - eller för den delen metaspelar på informationen om du inte skulle få rollen.

Till andra kapitlet är dessa roller:

  • Högt uppsatt camarellit (dock inte furste), valfri klan utom Tremere. Ung Ancilla.
  • Ärkebiskop R. Ortiz av Köpenhamn/Malmö, Lasombra. Etablerad Ancilla. 
  • A. Hult, Tremere. Regent av sitt chantry. Äldre Ancilla.

Om du vill spela en av dessa roller ska du (efter att ha mejlat oss och frågat efter dennes bärande punkter) skicka in en text på cirka en A4 till This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. där du beskriver karaktärens bakgrund. Sådant som bör inkluderas är bland annat vad karaktären gjort hittills i sitt liv, inställning till den andra sekten, inställning till klan Tremeres nödrop och eventuella vänner och fiender (för mer tips och idéer kolla in anmälningsformuläret här). Bakgrunden ska vara oss tillhanda senast den 26/12, de kommer sedan gå igenom en anonymiseringsprocess och spelledningen kommer att dela ut rollerna tidigt i Januari. 

OBS! Alla tre dessa roller kräver att du som spelare är bekväm med att driva spel framåt, både för din egen och andra spelares del.

För dig som vill spela Sabbat

The Sabbat

“Fear and suffering have fled to the
heavens and thirst darken my veins.”

Sabbaten är en hierarkisk organisation av besläktade förenade i kampen mot Antediluvianerna, och deras tjänare. Till skillnad från Camarillan erkänner inte Sabbaten traditionerna och tror att en dag kommer Antediluvianerna att stiga ur torpor för att sluka världen och då kommer Sabbaten stå redo för att förgöra dem.

Men sådana berättelser är inte något som vanliga sabbat lägger särskilt stort värde i. Ja, Antediluvianerna kanske kommer någon dag, men Camarillan står för dörren nu. Och det är just Camarillan som är Sabbatens huvudsakliga fiende. Genom heliga krig organiserar sabbaten sig i konflikt, oftast mot Camarillan, och då blir sektens oorganiserade mob av vildsinta rebeller till en hänsynslös armé av fanatiska krigare.

Denna kapacitet för plötsligt brödraskap är mer än något annat sektens nyckel till framgång. Sabbatens medlemmar genomgår nämligen med jämna mellanrum en rit som heter vaulderie och precis som blodsbandet förenar den vampyrer till en större sak. Ritualen går ut på att gemensamt blanda deltagarnas blod i en skål, utföra en ceremoni och sedan dricka ur skålen. Denna effekt är svagare än ett blodsband men bryter alla existerande blodsband som deltagarna har. Effekten som vaulderie skapar kallas vindiculum och håller i sig väldigt länge.

Om vaulderiet är det som håller Sabbaten samman är packet själva grundstrukturen i Sabbaten. Ett pack är en grupp besläktade som likt ett kotteri har bildat en grupp som håller varandra om ryggen och delar med sig av sina styrkor och resurser. Ett pack består vanligtvis av 3-7 besläktade och varav en är ductus, ledaren, en är packpräst (spirituell ledare och den som leder riter). Vaulderiet är klistret som håller ihop ett pack, och det är vanligt att vaulderie även utförs mellan ett packs ductus eller packpräst och högt uppsatta individer inom Sabbaten och ledare av andra pack för att hålla alla delar av sabbaten lojala till varandra och sekten i stort.

Men alla dessa ritualer och traditioner är inget som den vanliga Sabbaten ägnar särskilt mycket tid åt. De flesta av Sabbatens medlemmar är vad som kallas falsk Sabbat, till skillnad från sann Sabbat. Denna dynamik kan närmast liknas vid en Maffiafamilj där inträde till familjen kommer med privilegier, auktoritet och kunskap, men också skyldigheter gentemot sekten. I krigstid är de allra flesta av sektens medlemmar falska Sabbat eftersom sekten ofta använder sig av mass invigningar, så kallade shovelheads. Och Sabbaten i sitt eviga kamp mot Antediluvianerna är aldrig långt från nästa krig.

Du som vill spela sabbat behöver överväga om din karaktär tillhör ett pack eller inte (gör den inte det så behöver du fundera över och uppge anledningar till varför den inte gör det). Du kan själv prata ihop dig med några medspelare och tillsammans skapa ett pack eller så kan du kontakta spelledningen för att få hjälp med att hitta packmedlemmar och få tips på befintliga pack i världen. I vissa fall kan det vara så att din karaktär är den enda representanten för ett visst pack på plats och att resten av packets medlemmar befinner sig på annan plats.

Karaktärer från första kapitlet av Carpe Noctem

Vissa av karaktärerna från första kapitlet av Carpe Noctem (som spelades i januari 2023) är fortfarande spelbara om du skulle vilja fortsätta spela och utveckla din karaktär. Du kommer då att ha möjlighet att göra om/ändra din inappning då vissa av reglerna för bland annat Discipliner omarbetats efter utvärderingar från första lajvet. Du anmäler din karaktär med samma blurb som till förra lajvet, men bör gå igenom/uppdatera den innan du skickar in.

Alla karaktärer från första kapitlet finns fortfarande i världen (även om de inte kommer att spelas denna gång) och det finns en möjlighet att din karaktär känner eller har träffat vissa av dem.

OBS!
Alla karaktärer ska betraktas som “hög-risk-karaktärer”, detta innebär att alla kan dö eller på annat sätt bli ospelbara under lajvets gång. Ha därför ett förberett koncept som backup för att kunna delta hela lajvet. Din backup behöver inte vara färdigskriven innan lajvet spelas, det går att lösa detaljer på plats.