Besten - Mänskligheten

Som en Besläktad är du en varelse som vandrar mellan de levande och de odöda – vissa mer än andra. Toreador – klanen som främst lever bland människor – lever på deras känslor och passion, medan Klan Nosferatu med sina förvrängda anleten istället skyr undan. Men du får inte glömma att hur bra du än är på att spela charader så är du inte längre människa, du är något annat, något mer och något farligare.

Hur du än vrider och vänder på det så är du en varelse av natten, du lever på blod som din ständiga hunger kräver ifrån dina egna eller de varma människorna. Kort sagt: glöm helt att du fortfarande är människa.

Hungern. Det ständiga suktandet efter blod. Besten. De mörka instinkterna som ständigt tycks dra dig längre och längre bort från den du en gång var.

Sedan din Omfamning så är du aldrig mera ensam. Inom dig har du en best, ett odjur, ett monster, en demon – eller vad du än försöker intala dig själv att det är. Vad det är, är en del av dig, en del av ditt varande och din person. Besten är vad som hungrar, åtrår och jagar. Besten är inget vackert. Snarare förvridet och i vissa ögon ondskefullt. Besten är dock alltid där. Ibland är viskningarna och begären starkare än ditt eget förstånd, men ibland är även Besten ett viskande i ditt undermedvetna. Man glömmer aldrig sin Best: den vaknar när du är hungrig, arg, rädd eller åtrår.

Besten är dock ingen demon som letat sig in i din kropp. Nej, Besten är ditt inre rovdjur. I viss mån skyddar Besten dig från fara och ser till att du överlever. Ja. Besten är likt ett djur som går på instinkter: farligt – fly, hungrig – äta, arg – attackera, åtrå – ta.

Olika klaner ser på Besten genom olika perspektiv, men vad Besten är i grund och botten är din inre vampyr – det odöda monstret som byggt bo i din kropp.

Vem är då du? Vad är då kvar? Vad kallar vi då det som är motsatsen till Besten?

Mänskligheten. Alla var vi människor innan. Vi vandrade i solen. Vi hade familjer. Vi älskade. Vi hatade. Vi levde livet som en tänkande och kännande varelse.

Likt Besten är Mänskligheten en röst inom dig, men där Besten vill dra dig längre ifrån den människa du en gång var så vill Mänskligheten att du ska hålla dig kvar vid din etik och din moral.

Under ditt odöda liv kommer dessa sidor ständigt strida mot varandra och andra sekter och Besläktade kanske ser ned på din Mänsklighet, men för dig så håller den dig uppe och även i vissa fall rationell. Vi lever i en värld där majoriteten är människor och vi gömmer oss under Maskeraden. Med högre moral och etik så kan du även känna empati för människorna – din föda, och du kan lättare anpassa dig och smälta in bland de levande. Mänsklighet hjälper inte endast dig att hålla dig borta från din Best, utan den hjälper dig också att lättare kunna samexistera med människorna. Människor kan nämligen känna och se ifall din Best är kraftfull. Du ser farlig, hotfull och omänsklig ut.

Låg Mänsklighet gör så ditt samvete tystnar och du känner inte längre att du gör fel när du skadar, dödar eller torterar de levande eller dina egna.

Mänsklighet drar en koppling mellan varelsen du blivit med den människan du en gång var.

Dock är Mänsklighet väldigt individuellt. Det beror helt på vad du värderar, vad du finner är moraliskt fel eller rätt. Vad som gör dig arg, glad eller ledsen.

Besten är det som drar dig mot ditt inre monster medan din Mänsklighet påminner dig om den människan du en gång var.

Besten reagerar på impulser och begär medan mänsklighet använder sig av etik och moral för att kontrollera dessa impulser och begär.

Moralisk riktlinje - Att tappa Mänsklighet

Skala för Mänsklighet
10 - Helig, gudomlig
9 - Medlidsam, ömsint
8 - Omtänksam, hjälpsam
7 - Normal
6 - Distanserad
5 - Avlägsen
4 - Okänslig, oberörd
3 - Känslokall, hjärtlös
2 - Bestialisk, omänsklig
1 - Hemsk, ryslig
0 - Strigoi, Best


10 - Helig, gudomlig

En karaktär på nivå 10 är en Besläktad som lider av att vara en av de odöda som lever på människor. Besläktade med en sådan hög nivå är mer god och omtänksam än de flesta som är vid liv.

Själviska tankar borde ge dig samvetskval, exempelvis:

  • Du som är på denna nivå vill leva ständigt bland människor.
    Dina vampyriska krafter skrämmer dig och får dig att känna dig omänsklig så du avstår från att använda dem. Du avstår helst från att livnära på människor.
  • Allt som får dig att känna dig omänsklig, självisk eller annorlunda från de levande människorna skyr du. Du måste vara god, nära de människorna omkring dig och därmed avstå att socialisera dig med din sort.

9 - Medlidsam, ömsint

På nivå 9 är du fortfarande en väldigt omtänksam och mänsklig Besläktad. Din godhet och din sympati för de levande får många människors empati att verka vara blek i jämförelse. Om nivå 10 skulle spegla en helig person så skulle nivå 9 spegla en person som lider med andra och har stor empati.

Mindre själviska tankar borde ge dig samvetskval, exempelvis:

  • Du känner att dina krafter kan hjälpa folk men du använder dem minimalt och inte till själviska akter eller för att gynna dig själv.
  • Dina krafter kan hjälpa och stärka de människor i behov.
  • Du vill fortfarande leva bland människor, försöka leva som en av dem.
  • För omänskliga akter avstår du från, då du inte vill väcka uppmärksamhet till den sidan av dig du helst vill glömma.



8 - Omtänksam, hjälpsam

På nivå 8 vet du vad du är och att du måste överleva på människors blod - du förnekar inte detta - men du är definitivt en väldigt ”mänsklig” Besläktad som gärna hjälper människor i nöd.

Exempel på gärningar som orsakar samvetskval:

  • Att skapa en ghoul är i dina ögon ett förslavande av en fri själ. Du själv skulle aldrig frånta en människas fria sinne och dödlighet. Även om människan är villig att bli en ghoul eller är en kär vän.
  • Att skada någon utan avsikt.
  • Att utnyttja dina krafter för att få det du vill (mindre tjänster, omleda konversation, ljuga).
  • Att begå brott - snatteri, mindre vandalisering av mänsklig egendom (klotter, raketer i brevlåda eller avgasrör).

7 - Normal
På nivå 7 har du en stor känsla och förståelse av hur det är att vara människa och du kan förstå de levandes mönster och behov. Din moral är likt de flesta människors. Men det är få Besläktade som klarar av att hålla sig kvar på den här nivån. Det du vill vara och bevara håller dig kvar på den smala vägen, medan det du behöver göra och det som krävs av dig drar dig nedåt. Det är en fin balansgång.

Att stjäla borde ge dig samvetskval, exempelvis:

  • Du kan lätt vandra bland människor och smälta in.
  • Att skada någon utav hunger, ilska eller dylikt försöker du undvika och ännu värre är att använda dina omänskliga krafter för att bringa mer smärta.
  • Att skapa en ovillig ghoul eller av ren girighet ghoula någon är för dig otänkbart och otäckt.
  • Att begå själviska brott - inbrott, grov stöld, vandalisering (krossa rutor, köra ned trafikskyltar, sabotage, åverkan, korruption)

6 - Distanserad
På nivå 6 känner du dig lite distanserad från de varma människorna. Du förstår mer och mer att du inte är en av dem men du trivs fortfarande i deras närvaro men det börjar uppdagas för dig att allt du egentligen är, är en ulv i fårakläder.

Att begå oavsiktliga brott borde ge dig samvetskval, exempelvis:

  • Inviga någon under 18 är för dig otänkbart, de levande ska vara fria och leva ut sina dödliga liv länge.
  • Dricka blod från barn (10 år eller yngre) finner du vara moraliskt fel och rent av äcklande att dricka.
  • Du kan gå ifrån att ha skadat en människa, men om du av misstag dödar någon, må det vara av törst eller ilska, kommer ditt samvete att ta smällen (vållande för någons död/dråp).

5 - Avlägsen
På nivå 5 börjar du känna dig mer avlägsen från människor. Deras mönster och känslor kan du fortfarande förstå men det känns ofta distant och ibland till och med onaturligt. När du är med människor känns det som du spelar en roll. Du lurar dem att du är mer lik dem än vad de tror, men du vet gott och väl att det bara är ett spel. Men du är långt från att vara ett av de värsta monstren. Du kan fortfarande vända om ifall något motiverar dig.

Att avsiktlig skada borde ge dig samvetskval, exempelvis:

  • Vandalisera kan vara roligt och du har säkert förstört en bil här och där men det som får dig att svära högt är huset, fabriken eller affären som du försatte i lågor.
  • Misshandel
  • Omfamna en person yngre än 15 gör så ditt samvete och moralfrågor får ta stryk och du kommer inte vara stolt över dig själv.
  • Mord/dråp som går utanför dina moraliska gränser - pedofiler, våldtäktsmän och andra av världens avskum förtjänar vad du än gör med dem, men den där tvåbarnsmamman som blev ditt offer kommer hemsöka dina drömmar.
       

4 - Okänslig, oberörd
Nivå 4. Du faller snabbare från din mänsklighet. Du är inte ett vårdslöst monster än, men du finner att sakerna som förut var så viktiga nu bara är tankar och minnen som inte berör dig egentligen. Du följer lagar, men det är för att rädda ditt egna skinn eller de få som du fortfarande har relationer med. Du har inte mycket till samvete, men ditt pragmatiska sinnelag hindrar dig från att bete dig allt för illa. Oftast.

Att begå passionerade brott bör ge dig samvetskval, exempelvis:

  • Du har dödat människor av olycka och hunger men att döda någon i stundens hetta, impulsivt – nästan som att Besten drog dig dit – slår dig hårt.
  • Att råka döda ett barn
  • Att tortera.
  • Att ge någon bestående men med flit (t.ex. slå ut tänderna på någon).

3 - Känslokall, hjärtlös
Du blir mer och mer olik den människan du en gång var när du är nere på nivå 3. Du har accepterat att du är ett monster och finner inget fel i det. Du har börjat finna en viss njutning i din omänskliga natur. De saker du innan såg som en nödvändighet – dricka blod, mörda, begå brott, ljuga – kan du nu lika gärna göra för att du finner nöje i det som av praktiska skäl.

Att genomföra planerade vedervärdiga brott borde ge dig samvetskval, exempelvis:

  • Planera ett mord på en människa som råkade irritera dig eller vara i din väg.
  • Njuta av att tömma en människa på blod.
  • Förmå någon annan att utföra monstruösa handlingar (våldtäkt, bestialiskt mord).
  • Hålla någon fängslad bara för att dricka blod från denne.

2 - Bestialisk, omänsklig
Snart är den du var för länge sedan långt borta, välkommen till nivå 2. Besten viskar i ditt öra och ni blir mer och mer sammanflätade. Mycket litet berör dig och din överlevnad betyder mest. Du kan inte längre vistas bland människor då du är nästan för otäck att vara nära och du finner det även svårt att vara bland andra Besläktade i ditt bestialiska tillstånd - men vad berör det dig?

Vårdslösa brott borde ge dig samvetskval, exempelvis:

  • Du fortsätter dricka blod från människor trots att du är Mätt.
  • Seriemord, massmord.
  • Vårdslöst dödande.
  • Döda en individ du har en relation till.
       

1 - Hemsk, ryslig
Nivå 1. Du är ett monster. Du kan dock fortfarande tänka och prata men det kräver en ansträngning då det finns annat du vill göra. Andra saker du njuter utav. Du dödar för att du njuter av det, du torterar för att det är roligt. Allt du gör, gör du för dig själv och du finner en stor njutning i det du är och i det du gör. Ditt sätt att döda är troligtvis mer perverst. Kanske finner finna en viss erotisk tillfredsställelse, som att bada i dina offers blod eller du kanske samlar på dina offers benbitar?

Allvarligt perverterade eller förödande handlingar borde ge dig samvetskval, exempelvis:

  • Förstöra eller döda de kopplingar du hade till ditt mänskliga jag.
  • Att göra dina handlingar mer groteska och perversa kommer dra dig längre ned, men du kanske välkomnar besten inom dig?
  • Döda din egen avkomma.
  • Döda utan någon orsak.

0 - Mara, Best - Inga moraliska värden. Sova. Jaga. Döda Äta.

Nivå 0, du har helt förlorat dig själv. Den gnutta du hade kvar: dina minnen, tankar, drömmar, moral… allt är borta nu. Du har gett in för Besten inom dig. Odjuret höll ett stadigt tag om din hals och greppet hårdnade för varje steg. Du är inte längre i kontroll, du är blott en skugga av den du var förut. Besten har inga skyldigheter, ingen moral, ingen ömkan, inget som du förut kanske höll kärt. Besten lever för tre saker: jaga, äta, sova. Medan du förblir död och glömd.

Påverkan

Nivån av Mänsklighet har också en viss direkt påverkan och då särskilt utseendet och förmåga att inte låta sig påverkas av Hungern. Ju lägre nivå, ju värre är dessa konsekvenser. Upplysningsstigar, som är ett slags alternativ till Mänsklighet, kan visserligen hålla avstånd till Besten på motsvarande sätt, men bristen på just mänsklighet får ändå sina konsekvenser.

konsekvenser.

Mänsklighet

Stig

Effekt

6–10

Ser relativt normal ut (om inte exempelvis Nosferatu)

4–5

Blekt utseende och lätt omänsklig.

3

3–10

Alla testvärden sjunker till hälften (avrunda uppåt) under dagtid.

Blekt utseende och ganska omänsklig.
Kan inte aktivera Livets rodnad.

Agerar alltid som minst Hungernivån Sugen.

2

2

Alla testvärden sjunker till hälften (avrunda uppåt) under dagtid.

Ser väldigt omänsklig ut. Kan inte aktivera Livets rodnad.

Agerar alltid som minst Hungernivån Hungrig.

1

1

Kan inte vakna dagtid. Kan inte aktivera Livets rodnad.

Agerar alltid som minst Hungernivån Utsvulten.

0

0

Förlorad till Besten. Permanent tillstånd av Frenesi.

Upplysningsstigar

Upplysningsstigar

Upplysningsstigar är moralkoder som fungerar som alternativ till Mänsklighet. De Besläktade som följer en Upplysningsstig är omänskliga, men upprätthåller ändå en slags hederskod vilket gör det möjligt för dem att hålla Besten i schack.

Alla Besläktade som vandrar på en Upplysningsstig ser bleka och något omänskliga ut och de kan inte aktivera Livets rodnad. Av denna anledning ses Upplysningsstigarna ned på inom Camarillan och inom Anarkrörelsen, så det är något som främst förekommer inom Sabbaten samt hos de oberoende klanerna. Dessutom kommer de alltid att agera som om de vore på minst hungernivån Sugen, så även fast de kan nå nivån Mätt på samma sätt som andra så går de miste om de psykologiska fördelarna att följa Mänskligheten tillfälligt kan ge.

Att byta från Mänsklighet till en Upplysningsstig är inte någon lätt process, utan en som kräver åratal av hängivna studier och reflektioner under en som redan vandrar den stig som sökaren vill vandra.