Print
Category: galf
Hits: 899

Lajvet

1.1: Vad är Dead River Company?
Dead River Company (DRC) är ett vampyrlajv baserat på Vampire: The Masquerade som utspelar sig i nutida Göteborg runt om i staden. Det är en sju år gammal lajvkampanj som pågår varannan vecka under hela året med ett uppehåll på vintern och ett på sommaren. Deltagarna spelar vampyrer som dels ska överleva den interna politiken, externa fiender och inte minst vampyrskapet självt.

1.2: Vad är lajv?
Lajv står för levande rollspel och är en form av improvisationsteater. Varje deltagare får skapa en karaktär baserad på ett antal regler och förhållningssätt som utgör en spelvärld. Spelarna får sen klä sig som och bete sig som sina karaktärer under speltillfällena. Spelvärlden styrs av spelledningen. Lokalerna som används inreds för att bli spelarnas “scen”. Om du t.ex. ville skapa ett Star Wars-lajv så behövs det vissa regler och beskrivningar för hur dessa karaktärer och världen de befann sig i skulle fungera för att det ska kännas som något relaterat till Star Wars. Lajv har ingen publik, och inget eller lite manus. Varje karaktär har sina egna mål och motivationer, och kan försöka uppnå dem hur de önskar. 

1.3: Vad är Vampire: The Masquerade?
Det är ett rollspel skapat och utgivet av White Wolf publishing. I spelet så får du spela en vampyr som behöver manövrera sig igenom en unik värld av odöda intriger och politik. 

1.4: När och var sker lajvandet?
DRC spelas varannan lördag under jämna veckor från september till december, och från februari till maj. Spelet från 18:00, startar 20:00 och slutar 01:00. Vi har flera olika lokaler som vi varvar mellan som ligger mer eller mindre centralt i Göteborg. 

1.4: Hur många är ni som lajvar?
Mellan 25-40 personer beroende på tillfälle.

1.5: Så ni är en bunt människor som låtsas vara vampyrer varannan lördag?
Korrekt.

1.6: Och hur ska jag gå tillväga om jag vill ta del av all denna häftighet?
Du går till vår hemsida -galf.se och hittar rubriken för Dead River Company. Under den ska du gå till sektionen som heter Anmälan. Där finns en genomgång för vad du behöver göra. På hemsidan finns en beskrivning av världen, hur lajvet går till, regler och allt annat du kan tänkas behöva. Du kan även maila spelledningen om du har fler frågor på This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it..

1.7: Kostar det något?
Alla deltagare behöver gå med i vår förening, Göteborgs Allmänna Lajvförening. Detta är gratis. Själva lajvet kostar 400 kronor för ett års medverkan, så du får mycket lajv för pengarna. 

Regler

2.1: Ok, så jag ska låtsas vara vampyr. Får jag bita någon?
Inte i regel, nej. Fysisk kontakt (förutom vardagliga grejer som en klapp på axeln eller ett handslag), speciell sådan som är intim eller våldsam, måste ske med uttryckligt tillstånd från den som du spelar mot. Du frågar om lov i spelet genom att diskret hålla upp tummen i höjd med bröstkorgen. Det signalerar att du vill spela fysiskt, t.ex. hotfullt greppa tag i personen. Din motspelare behöver signalera tillbaka med en tumme upp och då är det ok (inom gränserna för sunt förnuft såklart). Om svaret är tummen ner, eller ingen tumme alls så ska inget fysiskt spel inledas. För mer avancerade utbyten, som intim närgångenhet, är det klokast att prata med personen du ska spela mot i förväg, och planera därefter. Din motspelare kan närsomhelst bestämma att det räcker och avbryta. 

2.2: Jag har ett supercoolt fantasysvärd som är metall och blankt och ballt, och det skulle se väldigt snyggt ut på min keltiska gangrelkrigsherre. Får jag ta med det till lajvet?
Nej. Inga blanka vapen eller replikor av någon typ av vapen är tillåtna. Vi tillåter medhavda mjuka boffervapen, speciellt konstruerade för att användas säkert i lajv, men även dessa behöver godkännas av en spelledare innan de får plockas in i spelet. För en specifik scen som inte riskerar att ses av civila så kan spelledningen ibland godkänna användandet av ett airsoftvapen, eller ceremoniellt vapen, men detta sker under mycket kontrollerade former. 

2.3: Har ni någon åldersgräns?
Dead River Company är ett vampyrlajv, och mörka teman är därför ofta närvarande. För att delta måste du därför ha fyllt 16. Göteborgs Allmänna Lajvförening har ingen åldersgräns.

2.4: Kan jag få spela en Ravnos/Baali/Kiasyd/True Brujah/annan mytologiskt sällsynt, skum blodslinje?
Det finns en 99.999% chans att svaret är nej. Ibland gör spelledningen undantag för spelare vi känner sen länge som alltid skött sig snyggt, som är villiga att agera slp, och dessutom skamlöst mutat spelledningen med dyra middagar, men räkna inte med det. 

2.5: Kan jag få spela min egendesignade klan?
Nej.

2.6: Kan jag få spela en abomination?
Gå din väg, sjas.

Vampyrism

3.1: Det finns jättemånga olika typer av vampyrer från en mängd olika mytologier, för att inte tala om i populärkulturen som Dracula, eller Anne Rices böcker. Vad är det för typ av vampyrer som används i er värld?
Våra vampyrer, och de i rollspelet vi baserat spelvärlden på, är en blandning av en mängd olika vampyrmyter, filmer, böcker och liknande. Det är en unik blandning, men den som kan sina vampyrmyter kommer känna igen mycket. Den grundläggande vampyren är en odöd varelse skapad genom att ha druckit en annan vampyrs blod. Vampyren är aktiv på natten, sover på dagen, och dör av solljus. Hon är känslig för eld, och kan bara överleva genom att konsumera blod,helst mänskligt. Hur vampyrerna först skapades är oklart, men de har existerat nära mänskligheten i flera tusen år. De har olika egenskaper, och krafter och är uppdelade i olika blodslinjer, eller klaner som de kallar det. Varje klan har sina styrkor och svagheter kopplade till vampyrmyten. 

3.2: Är era vampyrer rädda för vitlök/rinnande vatten/religiösa symboler/liknande saker?
Det korta svaret är nej. I regel så har dessa saker ingen effekt på vampyrerna, men det finns individer som har specifika svagheter, rotade i deras psykologi som gör att de kan reagera negativt på dessa mytologiska akilleshälar.
Ovanpå detta så finns det vissa artefakter i spelvärlden som kan ha en mycket tråkig effekt på vampyrer ifall de hanteras av någon som vet vad de gör. Vampyrer gör klokt i att undvika motståndare med magiska förmågor. 

3.3: Behöver vampyrerna sova i en kista, eller i jord från sitt hemland?
En klan, Tzimisce, behöver ha med sig lite hemjord när de är ute och reser. Nästan ingen sover i en kista. Lite tamt kanske, men så är det.

3.4: Dör en vampyr om den får en påle i hjärtat?
Nej. En påle av trä igenom hjärtat paralyserar vampyren totalt, men hon är fortfarande vid medvetande. 

3.5: Kan en vampyr dödas med eld, eller om huvudet huggs av?
Ja. Om den magiska kopplingen mellan en vampyrs hjärta och hjärna kapas så dör vampyren, torkar ihop, och, om hon är tillräckligt gammal, blir till damm. Om hon exponeras för solljus, eller eld, så börjar hon snabbt brinna. Vampyrer är extra brandfarliga så om hon fattar eld så är det stor risk att hon snabbt brinner upp. 

3.6: Har vampyrer supersinnen/styrka/snabbhet?
Tekniskt sett ja. Nästan alla vampyrer har övertaget över en människa. De tröttnar inte. De blir inte sjuka. De kan läka skador snabbt. De har något skarpare sinnen och är i regel starkare, och mer mentalt motståndskraftiga. Men dessa naturliga fördelar har sina gränser, särskilt för unga vampyrer, och för att utföra fysiska bedrifter bortom denna gräns behöver vampyrerna använda speciella krafter som kallas discipliner. Olika vampyrer har olika discipliner, och soecifika discipliner dyker ofta upp i specifika klaner. Vissa är till och med mer eller mindre unika för en specifik klan. 

3.7:Kan vampyrer hypnotisera människor? Jag vill ha några Reinfield-aktiga underhuggare. 
Ibland. Det finns några discipliner (Dominate, Presence) som låter vampyren kontrollera människor på olika sätt, antingen genom hypnos eller att öka vampyrens karisma. Men alla vampyrer har inte dessa krafter.
En taktik som alla vampyrer kan använda sig av är att låta en människa dricka lite av deras blod, vilket kommer skapa ett band av lojalitet som blir mer intensivt ju oftare människan får dricka. Blodet kommer även ge människan vissa vampyriska fördelar, som styrka, snabbhet, eller övernaturlig tålighet. Detta är nog det närmaste du kommer komma din egen Reinfield, även om hen troligtvis inte kommer få ett knäpp och börja äta insekter (såvida din vampyr inte är en malkav). Detta är ett plus för alla involverade. 

3.8: Vampyrerna är “odöda”, så vad är de praktiska effekterna av detta?
Många. Övergången från levande människa till vampyr har en stor effekt på kroppen. Vampyrens organ slutar fungera som en människas. Vampyren andas inte, och har ingen puls. Hon kan inte fortplanta sig, och för många slutar de sexuella organen att ge samma njutning som hos människor. Matsmältningsorganen kan inte längre ta emot någon näring förutom blod. Blodet är bränslet som låter vampyren vara vid medvetande och röra sig, och som också låter henne läka skador och använda sina krafter. Ju mer aktiv en vampyr är desto mer blod förbrukar hon, och desto mer behöver hon jaga och äta. Om vampyren försöker svälja ner något som inte är blod så kommer hon omedelbart att spy upp det igen. De som tränat sig att hålla ner mat eller dryck kan bara göra det i ett antal minuter. Majoriteten av vampyrens kroppsvätskor består av blod, men saliv och vattnet som fuktar ögonen består fortfarande främst av vatten/plasma. Om vampyren t.ex. spottar mycket, och förbrukar vätskan som finns så kommer även dessa substanser att anta ett blodaktigt utseende. 
Eftersom vampyrens muskler längre producerar mjölksyra så blir hon aldrig fysiskt trött så länge som hon har nog med blod i sitt system för att driva kroppen framåt, och hon kan inte påverkas negativt av sådana sjukdomar som plågar människor. 

3.9: Om en vampyr dricker av en alkoholpåverkad person blir hon också påverkad?
Ja, om nivåerna i blodet är höga nog. Substanser som organiskt befinner sig i blodet via en människa som t.ex. druckit alkohol eller använt droger förs vidare till den vampyr som dricker av det. Det är en andra-hands effekt, och därför blir den svagare än den var för människan.